Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HALKLA İLİŞKİLER TARİHİ Birinci Düzey HİT 104 Zorunlu 2 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MURAT BAŞARIR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MURAT BAŞARIR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans, sınıf içi tartışma ve örnek olay analizi
Dersin Amacı Dersin amacı halkla ilişkilerin tarihsel gelişim süreci hakkında bilgi vermek ve gelişimin kilometre taşlarını oluşturan kişi ve kurumların alana yönelik katkılarını inceleyerek küresel çerçevede Halkla İlişkiler bağlamında oluşan perspektifi öğrencilerin kavramasını sağlamaktır.
Dersin Tanımı Halkla ilişkiler tarihi, sosyo-ekonomik gelişmeler ve öncüleri üzerinden örnekler verilerek anlatılır.

Dersin İçeriği
1 Halkla İlişkiler tanımındaki unsurlardan yola çıkarak Antik Yunan, Mısır, Roma ve Türk medeniyetlerinde Halka İlişkiler uygulaması olarak nitelendirilebilecek bazı örnekler ve bunların anlamlandırılması.
2 ABD ve Avrupa''''da modern Halkla İlişkiler kavramının ortaya çıkması ve bu ortaya çıkışı hazırlayan sosyo-ekonomik gelişmeler.
3 Tarihi dönemlere göre halkla ilişkilerin gelişimi ve Grunig ve Hunt''''un Halkla İlişkiler Modeli.
4 Basın Ajansı/Tanıtım modeli: Modelin temsilcisi P.T. Barnum ve onun yaptığı etkinlikler.
5 Kamuyu Bilgilendirme Modeli: Modelin temsilcisi I.Lee ve onun yaptığı etkinlikler.
6 İki Yönlü Asimetrik Model: E. Bernays ve onun yaptığı etkinlikler.
7 İki Yönlü Simetrik Model: Örnekler.
8 Türkiyede Halkla İlişkilerin Gelişimi ve ilk uygulayıcıları.
9 Milli Mücadele Dönemi:İrade i Milliye ve Hakimiyeti Milliye gazeteleri ile Anadolu Ajansı''''''''''''''''nın kurulması.
10 Planlı dönem: Mehtap, Kaya Projeleri ve DPT''''''''de yapılan çalışmalar.
11 Serbest Piyasa Ekonomisine geçiş ve bu dönemdeki uygulamalar.
12 Özel Sektörde Halkla İlişkilerin gelişmesi: Koç, Eczacıbaşı ve Demirören gruplarında yapılan ilk dönem uygulamalar.
13 Türkiye''''de Halkla İlişkilerin değişimini sağlayan sosyo-ekonomik gelişmeler.
14 Türkiye''''de halkla ilişkiler sahasında meslek örgütlerinin kurulması ve bunların icraatları.
15 Halkla ilişkilerde yani kavramlar: diyalojik halkla ilişkiler ve aktivist halkla ilişkilerin ilk örnekleri.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Modern Halkla İlişkilerin ortaya çıkmasındaki sosyo-ekonomik gelişmeleri ayırt eder.
2 Halkla İlişkiler alanında gözlenen paradigma değişimlerini seçer.
3 Türkiye''''de ve Dünya''''da Halkla İlişkiler alanında öncü olan kişileri ve bunların öncü olarak değerlendirilmesine sebep olan faaliyetleri sıralar
4 Halkla ilişkiler meslek örgütlerini bilir ve amaçlarını kavrar ve değer verir.
5 Halkla ilişkiler uygulama alanlarının çeşitliliğini bilir.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim ve halkla ilişkiler ve tanıtım alanı ile ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olarak bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilme becerisine sahip olur.
2 Halkla ilişkiler kuram ve modellerini ve alanı ile ilgili tarihsel gelişim sürecini bilir.
3 Yönetim-organizasyon ve örgütsel davranış hakkında bilgi sahibidir.
4 Halkla ilişkilerde araştırma, planlama, uygulama, ölçme ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olup, ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
5 Bütünleşik pazarlama iletişimi çerçevesinde halkla ilişkilerin ve tanıtımın önemini ve rolünü bilir.
6 Halkla ilişkilerde kriz yönetimi, risk yönetimi, imaj ve itibar yönetimi konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
7 Stratejik iletişim yönetimine ilişkin medya planlaması ve teknikleri, sponsorluk ve kurumsal sosyal sorumluluk konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
8 Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, rapor yazma, yazılı raporları anlama ve etkin sunum yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
9 Siyasal iletişim ve lobicilik; uluslararası halkla ilişkiler ve kamu diplomasisi ile ilgili bilgiye sahiptir.
10 Halkla ilişkiler ve tanıtım alanında kampanya, proje yönetimi ve etkinlik yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
11 Alanı ile ilgili uygulamaları, yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yorumlar ve alanına özgü araştırma, planlama, ürün geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.
12 Mesleği ile ilgili yenilikleri takip ederek, bu doğrultuda yaratıcı içerikler oluşturma ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13 Halkla ilişkiler alanıyla ilgili uluslararası, ulusal mevzuat, mesleki örgütlenmeler ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibi olur ve çalışmalarında mesleki etik ilkelerini uygulama becerisine sahip olur.
14 İçinde bulunduğu toplumun ekonomik, sosyal ve siyasal politikalarını ve gündemini yakından izleyip sürdürülebilirlik çerçevesinde değerlendirme yetkinliğine sahip olarak alanıyla ilgili mesleki çalışmaların sürdürülebilir kalkınma hedefleri, kamu yararı kamu hizmeti gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkilerine, hukuksal sonuçlarına duyarlı olur.
15 Medya mensuplarıyla ilişki yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
16 Medya okuryazarlığı konusunda bilinçlidir ve farklı medya içeriklerini ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
17 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları halkla ilişkiler araçlarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir.
18 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibi olur.
19 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
20 Girişimcilik ve iş geliştirme konularında bilgi ve beceri ye sahip olur.
21 Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
22 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibi olur.
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Peltekoğlu, F. B. (1998). Halkla ilişkiler nedir. Beta Basım Yayım Dağıtım. Akdağ, M., & Erdem, A. (2009). Halkla İlişkiler Tarihi Üzerine…. Dünden Bugüne Halkla İlişkiler, 3-48.Eğitim Yayınevi, Konya.
Yardımcı Kaynaklar Budak, G., & Budak, G. (2004). Halkla ilişkiler. Baskı, İzmir: Barış Yayınları, (s 233), 5. Kazancı, M. (1997). Kamuda ve özel sektörde halkla ilişkiler. Turhan Kitabevi Yayınları. Akdağ, M., & Işık, M. (2010). Dünden Bugüne Halkla İlişkiler. Eğitim Yayınevi. Canpolat, N. (2012). Geçmişten Günümüze Örneklerle Türkiye’de Halkla İlişkilerin Gelişimi. Ankara: Seçkin Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar