Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BESİN KİMYASI VE ANALİZLERİ II İkinci Düzey BES 232 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ARMAĞAN AYTUĞ YÜRÜK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Besin kalitesi kavramını ve değerlendirme yöntemlerini, besin gruplarının fiziksel, kimyasal ve fonksiyonel özelliklerini, fonksiyonel besinler ve biyoaktif besin bileşenlerinin özelliklerini ve sağlığa etkilerini öğretmek ve güncel yayınlarla tartışmak
Dersin Tanımı Çeşitli besin gruplarının (süt, et, tahıl, yumurta…vb) çeşitli özellikleri ve besin endüstrisinde üretimi/kullanımı, fonksiyonel besin bileşenlerinin özellikleri ve sağlığa etkileri, besin işleme ve analiz yöntemlerini içeren bir derstir

Dersin İçeriği
1 Besin Kalitesi **Besin Kalitesi ve Duyusal Değerlendirme Uygulamaları
2 Süt ve Süt Ürünleri **Süt ile İlgili Uygulamalar
3 Et ve Et Ürünleri **Et ile İlgili Uygulamalar
4 Yumurta **Yumurta ile İlgili Uygulamalar
5 Tahıllar **Tahıllar ile İlgili Uygulamalar
6 Meyve ve Sebzeler **Meyve ve Sebzeler ile İlgili Uygulamalar
7 Fonksiyonel Besinler **Makale tartışması
8 Ara Sınav
9 Probiyotikler **Makale tartışması
10 Fitokimyasallar **Makale tartışması
11 Kahve **Makale tartışması
12 Çay **Makale tartışması
13 Kakao **Makale tartışması
14 Besin İşleme Yöntemleri **Makale tartışması
15 Besin Analiz Yöntemleri **Makale tartışması
16 Yıl sonu sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Besin kalitesi ve duyusal değerlendirme kavramlarını öğrenir
2 Farklı besinlerin (süt, et, yumurta, tahıl, meyve ve sebze) ve bunların ürünlerinin kimyasal özellikleri ve fonksiyonları ile besin sanayinde kullanılışlarını açıklar
3 Probiyotikler ve fitokimyasallar başta olmak üzere çeşitli fonksiyonel besin bileşenlerini öğrenir ve çay, kahve ve kakao gibi besinlerdeki fonksiyonel özellik gösteren biyoaktif bileşenleri tanımlar
4 Besin işleme ve besin analizi kavramlarını açıklar ve bu kavramların hem bilimsel hem de endüstriyel alanda kullanımını öğrenir
5 Uluslararası literatürde besin kimyası konusunda yayımlanmış makaleleri okur, anlar ve eleştirel olarak değerlendirir
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Avrasya coğrafyasını ve bu coğrafyada yaşayan toplumları tanır.
2 Türk Dünyasının tarihini bilir, Türk Dünyasında meydana gelen gelişmeleri takip eder ve varsa sorunlara çözüm üretir.
3 Avrasya bölgesi toplumlarının iktisat, uluslararası ilişkiler, dil, edebiyat, tarih, sanat tarihi, sosyoloji, coğrafya vb. alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilmek, bu alanlarda yorum, analiz ve değerlendirme yapar.
4 Türk Dünyasının etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine araştırmalar yapar ve bu hususta bilgi ve donanıma sahip olur.
5 Avrasya coğrafyasındaki dil, edebiyat, tarih, sanat, sanat tarihi, sosyoloji, iktisat, işletme, uluslararası ilişkiler, antropoloji vd. alanlarda gelişmiş bir duyarlılık ve birikime sahip olur.
6 Avrasya coğrafyasındaki siyasi, ekonomik ve sosyokültürel sorunlara dair temel bilgilere sahip olur ve bunlara çözüm önerileri sunabilme becerisi kazanır.
7 Avrasya coğrafyasındaki devletlerin birbirleri ile olan çok yönlü ve çok boyutlu ilişkilerini analiz eder.
8 Çağdaş Türk lehçe ve şivelerinden en az birini ileri düzeyde bilir. Rus, Çin, Fars ve Arap dillerinden birini de orta seviyede bilir.
9 Türk dünyasının siyasi ve ekonomik anlamda etkileşimde bulunduğu devletleri tanır ve onlar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
10 Türk dünyası başta olmak üzere öteki komşu halkların dil, din, kültür, çevre, etnik ve sosyal sorunlarını tespit ve analiz edecek, çözümler sunacak seviyede bilgi ve becerisine sahip olur.
11 Alanla ilgili bilimsel araştırma projeleri yapabilecek bilgi ve donanıma sahip olmak, problem ve sorunlara çözüm üretecek şekilde model kurma ve hipotez geliştirebilme becerisi kazanır.
12 Bilimsel etik hususunda sorumluluk bilinci kazanır.
13 Avrasya coğrafyasında meydana gelen siyasi ve sosyal olaylara farklı perspektiflerden bakabilme becerisi geliştirir.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ödevler 6 1 6
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 6 1 6
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 6 4 24
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     133
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 6 20
Ödev 6 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1.Campbell-Platt G. Food Science and Technology. Wiley-Blackwell, Oxford UK, 2009 2.Belitz HD.,Grosch W. Food Chemistry. Springer-Verlag Berlin Heidelberg Germany, 1999. 3.Fennema''''''''s Food Chemistry, Fourth Edition (Food Science and Technology) by Srinivasan Damodaran (Editor), Kirk L. Parkin (Editor), Owen R. Fennema (Editor), 2007, CRC Press. 4.Saldamlı İ. Gıda Kimyası. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 1997.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar