Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ELEKTROANALİTİK KİMYA İkinci Düzey KİM 538 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul yoktur
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF.DR. AHMET ÜLGEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Gerek Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrenciye temel elektroanalitik metotların teorik ve pratik yönlerini öğretmek olup, özellikle endüstride yoğun olarak kullanılan İletkenlik metotlarının, Potansiyometrik tekniklere dayalı pH ölçüm düzeneklerinin ve elektrotların bakım ile kalibrasyonlarının çok iyi kavranmasını sağlamaktır.
Dersin Tanımı Elektrokimyada temel kavramlar ve onun analitik uygulamaları söz konusu olup başlıca şu konular ele alınmaktadır; Nernst eşitliği, Yarı hücre gerilimi ve pH’a bağımlılığı, Elektrodlar, Potansiyometrik yöntemler, İletkenlik metotları, Voltametrik yöntemler ve uygulamaları, Polarografik ve Amperometrik teknikler ile krono yöntemleri, Dönüşümlü voltametri.

Dersin İçeriği
1 Elektrokimyada temel kavramlar, Nernst eşitliği
2 Standart yarı hücre gerilimi ve Yarı hücre gerilimi, Hücre gerilimi
3 Elektrotlar
4 Gerilimin pH’a bağımlılığı ve pH Elektrodları
5 Potansiyometrik yöntemler, pH-Metreler, kalibrasyon ve bakım
6 İletkenlik ve İletkenlik titrasyonları, cihaz ve elektrot bakımı, kalibrasyonu
7 Voltametrik yöntemler, Polarografi ve uygulamaları
8 ARA SINAV
9 Amperometri ve amperometrik titrasyonlar
10 Biamperometrik titrasyonlar
11 Bipotansiyometrik titrasyonlar
12 Kulometrik yöntemler
13 Dönüşümlü Voltametri
14 Krono yöntemleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Elektrokimyanın temel kavramlarını anlayabilme becerisi
2 Nernst eşitliğini kullanarak hücre gerilimlerini hesaplayabilme becerisi
3 Bir tepkimenin kendiliğinden yürümesini elektrokimyasal hücre geriliminden yorumlayabilme yetkinliği
4 Potansiyometrik, Voltametrik, Amperometrik ve İletkenlik metotlarının farklarının ne olduğunu yorumlayabilme yetkinliği
5 Bu tekniklerin endüstri ve günlük yaşamda nasıl uygulama bulacağını irdeleme becerisi
6 pH-metre ve iletkenlik ölçer gibi yaygın kullanılan elektrokimyasal cihazların kalibrasyon ve bakımlarını yapabilme becerisi
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
2 İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
3 Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
4 Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
5 Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
6 Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
7 Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
8 Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
9 Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 4 52
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 4 40
Ödevler 7 2 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 3 21
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 7 2 14
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 7 3 21
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 10 2 20
Toplam iş yükü     186
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Skoog, D.A., Holler, F.J. and Nieman,T.A., Principles of Instrumental Analysis, 5th Ed., Harcourt Brace College Publishing,1998, Türkçe çeviri, ENSTRÜMANTAL ANALİZ İlkeleri, E. Kılıç, F. Köseoğlu, H. Yılmaz, Bilim Yayıncılık, 1.baskı
Yardımcı Kaynaklar Yıldız,A.,Genç,Ö., Enstrümantal Analiz, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, A-64.

Ders İle İlgili Dosyalar