Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KURUMLAR SOSYOLOJİSİ Birinci Düzey SOS261 Seçmeli 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ İBRAHİM NACAK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı kurumların yapısı ve işlevleri, kurumlar sosyolojisinin alanı ve sosyoloji disiplinleri arasındaki yeri, kurumların özellikleri ve birbiriyle ilişkisi ve toplumsal dönüşüm içerisinde kurumları rolü hakkında genel bir perspektif kazanılmasını sağlamaktır.
Dersin Tanımı -

Dersin İçeriği
1 Kurumlar Sosyolojisi Dersin Konusu, Amacı ve Sınırları
2 Kurum Kavramının Tanımı Kurumların Yapısı ve İşlevleri Kurumlar Sosyolojisinin Alanı ve Sosyoloji Disiplinleri Arasındaki Yeri
3 Kurumların Özellikleri ve Sınıflandırılması Kurumların Sınırları ve Birbiriyle İlişkisi Kurumların Normsal Yapısı ve Dönüşümleri
4 AİLE Aile Kavramı ve Ailenin Tanımı Ailenin İşlevleri Aile Yapısı ve Sınıflamaları
5 Aile ile İlgili Bazı Temel Sorunlar Evlilik Türleri Evlenme ve Boşanma Aile Kurumunun Toplumla İlişkisi
6 EKONOMİ Ekonominin mahiyeti Ekonominin İşlevleri ve Alt Kurumları Toplum-Ekonomi İlişkisi
7 DİN Din Kurumu ve Dinin Tanımı Dinin İşlevleri ve Sınıflandırılması Dinin Bazı Yapısal Özellikleri Din-Toplum İlişkisi
8 ARA SINAV
9 SİYASET Bir Kurum Olarak Siyaset Siyaset Kurumunun Genel Özellikleri Siyasetin Yapısı ve Tarihsel Gelişimi
10 Siyasal Sistemlerin Sınıflandırılması Siyaset-Toplum İlişkisi Siyasetin Diğer Kurumlarla İlişkisi İktidar, Otorite ve Devlet Kavramları
11 EĞİTİM Bir Kurum Olarak Eğitim ve Tanımı Eğitimin İşlevleri Eğitim Olguların Sınıflandırılması
12 Eğitimin Yapısı ve Okul Günümüzde Eğitimin Bazı Özellikleri Eğitim-Toplum İlişkisi Eğitimin Diğer Kurumlarla İlişkisi
13 BOŞ ZAMANLAR KURUMU Boş Zamanlar Kurumu ve Tipik Sorunları Boş Zamanlar Kurumunun İşlevleri Boş Zaman Değerlendirmesi ve Toplum
14 Hukuk, Sağlık, Spor vb. Olguların Bir Kurum Olarak Tartışılması Genel Değerlendirme
15 FİNAL SINAVI
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kurumların yapısı ve işlevleri hakkında bilgiye sahip olma
2 Kurumlar sosyolojisinin, sosyoloji disiplini içerisindeki yerini ve rolünü açıklayabilme
3 Kurumların sınırları ve birbiriyle olan ilişkisini ayırdebilme
4 Aile sınıflandırmaları ile ilgili kavramları öğrenme
5 Aile kurumunun toplumla ilişkisi ve aile ile ilgili güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olma
6 Ekonomi kurumunun tarihsel anlamda yaşadığı dönüşümü analiz edebilme
7 Din ve toplum ilişkisini dinin işlevlerini ve yapısal özelliklerini dikkate alarak açıklayabilme
8 Siyasetin diğer kurumlarla ilişkisini açıklayacak olan iktidar, otorite ve devlet gibi kavramlar hakkında tartışma düzeyinde bilgi sahibi olma
9 Günümüzde eğitimin bazı özelliklerini yapısı ve işlevleri ile kavrayabilme
10 Hukuk, Sağlık, Spor gibi unsurların birer toplumsal kurum olarak tartışabilme

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyoloji alanıyla ilgili gerekli olan kuramsal ve kavramsal bilgiye sahip olur.
2 Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal yapıyı, kurum ve süreçlerin işleyişini ve toplumsal eylemi anlama ve açıklayabilmede kullanabilir.
3 Sosyoloji alanıyla ilgili temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları kullanarak sosyolojik analizler yapabilir.
4 Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal gerçekliği anlamada ve toplumsal sorunları çözmede kullanabilir.
5 Sosyoloji alanında edindiği temel bilgi ve becerileri ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
6 Sosyoloji alanıyla ilgili bir sosyal araştırmayı gözlem safhasından başlayarak lisans seviyesinde edindiği bilgi ve becerilerle kendi başına proje önerisi tasarlayarak bunu yazabilecek niteliğe ulaştırabilir.
7 Sosyoloji alanında edindiği bilgi ve beceriler ile eleştirel ve analitik düşünme yaklaşımı geliştirir.
8 Sosyoloji alanıyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki gelişmeleri takip eder ve bunlara ilişkin öngörüde bulunabilir.
9 Sosyoloji alanıyla ilgili araştırma süreçlerini ilgilendiren etik sorunlara dair birikim sağlayarak hem mesleki hem de vatandaşlık gerekliliği olan toplumsal sorumluluğa dair olumlu tutum geliştirir.
10 Sosyoloji alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini disiplinler arası bir perspektifle sosyal süreçlere uygulayabilir.
11 -
12 -
13 -
14 -
15 -
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 3 3
Toplam iş yükü     93
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Aydın, Mustafa (2013). Kurumlar Sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap.
Yardımcı Kaynaklar Bozkurt, Veysel (2005). Değişen Dünyada Sosyoloji: Temeller, Kavramlar, Kurumlar. İstanbul: Alfa Yayınları. Akyüz, Hüseyin (2008). Kurumlar Sosyolojisi. Ankara: Siyasal Kitabevi. Güçlü, Sevinç (2012). Kurumlara Sosyolojik Bakış. İstanbul: Kitabevi Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar