Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi D.TİPİ AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK MÜZİĞİ GÜFTE İNCELEMESİ Birinci Düzey GTM 337 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Türk Dili ve Edebiyatı
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÜCR.ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MEHTAP ULUBAŞOĞLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. ABDÜLKADİR DAĞLAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. ABDÜLKADİR DAĞLAR
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Geleneksel Türk mûsıkîsi güfte metinlerini şekil ve muhtevâ açısından inceleyip yorumlayabilme kâbiliyetinin geliştirilmesi.
Dersin Tanımı Bu derste, geleneksel Türk şiiri şekil, vezin ve muhtevâsına sâhip güfte metinleri geleneksel Türk mûsıkîsi kültürü çerçevesinde lafız(dil)-ma''nâ(anlam) ve şekil(form)-muhtevâ(içerik) ilişkileri çerçevesinde ele alınıp yorumlanır; yine bu çerçevede, güfte metinlerinin âit olduğu devirle ilgili geleneksel hayât arka planına temâs edilir.

Dersin İçeriği
1 Yûnus Emre''''nin Çârgâh makâmında bestelenmiş bir ilâhîsi: Yüz bin cefâ kılsan bana senden yüzüm döndürmezem...
2 Azîz Mahmûd Hüdâyî''''nin Çârgâh makâmında bestelenmiş bir nutk-ı şerîfi: Kudûmun rahmet ü zevk u safâdur yâ Resûlallah...
3 Bûselik makâmında bestelenmiş lâ-edrî iki beyit: Niyâz-ı nağme-yi dil yâra bî-zebân okunur...
4 Kürdî makâmında bestelenmiş lâ-edrî iki beyit: Kâmetin serv-i sehîdir ârızın berg-i semen...
5 Ahmed Paşa''''nın Râst makâmında bestelenmiş bir murabba''''ı: Gül yüzünde göreli zülf-i semen-sây gönül...
6 Mehmed Sa''''dî Bey''''in Uşşâk makâmında bestelenmiş bir şarkısı: Mey-hâne mi bu bezm-i tarab-hâne-yi Cem mi...
7 Yarı Yıl Ara Sınavı
8 Bayatî makâmında bestelenmiş lâ-edrî iki beyit: Ol gülün gülzâr-ı hüsnü bâd-ı mihnet bulmasın...
9 Sultân 1. Mahmûd''''un Hüseynî makâmında bestelenmiş iki beyti: Varalum kûy-ı dil-ârâya gönül hû diyerek...
10 Bâkî''''nin Hüseynî makâmında bestelenmiş gazeli: Müheyyâ oldı meclis sâkıyâ peymâneler dönsün...
11 Sâmîpaşazâde Sezâî Bey''''in Muhayyer makâmında bestelenmiş iki beyti: Humârı yok bozulmaz meclisi meyhâne-yi aşkın...
12 Dede Efendi''nin Râst makâmında bestelemiş olduğu şarkısı: Yine bir gül-nihâl aldı bu gönlümü...
13 Nef''''î''''nin Segâh makâmında bestelenmiş gazeli: Tûti-yi mu''''cize-gûyem ne disem lâf degül...
14 Yarı yıl Sonu Sınavı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Güftelerin dil özelliklerini kavrama.
2 Güftelerin cümle yapılarını kavrama.
3 Güftelerin anlam tabakalarını yorumlayabilme.
4 Güte-devir ilişkilerini yorumlayabilme.
5 Güfte-beste arasındaki ilişkiler hakkında yorumlamada bulunabilme.
6 Güfte sâhibinin özel ve geleneksel dünyâsını yorumlayabilme.
7 Güftelerin bağlı bulundukları geleneği tanıma.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan bedeninin normal fiziksel ve psikolojik işleyişinin ana basamaklarını bilir.
2 Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3 Hastalık ve yaralanmaların hücre, doku ve organlarda oluşturduğu yapısal ve fonksiyonel değişiklikleri ve bunların yol açtığı semptom ve bulguları açıklayabilir.
4 Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği hekimlik becerilerini (tanı, tedavi, izlem, rehabilitasyon ve acil girişim) bilir ve uygular.
5 Tıbbi uygulamalarını maliyet – etkili yaklaşımlara dayandırır.
6 Sevk edilmesi gereken hastaları seçebilir ve uygun koşullarda sevk edebilir.
7 Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
8 Sağlık hizmetlerinin sunumunda güncel uygulamaları ve hukuki düzenlemeleri bilir.
9 Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutabilir ve gerekli bildirimleri yapabilir.
10 Mesleğini uygularken hastalar, hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurar.
11 İnsani ve mesleki değerlerle etik ilkelere uygun davranır.
12 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
13 Hekimlik mesleğinde yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, farklı kaynaklardan güvenilir bilgiye ulaşabilir ve elde ettiği bilgileri eleştirel yaklaşımla yorumlayabilir.
14 Sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan alet ve cihazlar hakkında bilgi sahibidir, birinci basamak koşullarında kullanılması beklenen alet ve cihazları kullanabilir.
15 Bilimsel araştırma planlayabilir, verileri toplayabilir, değerlendirebilir, araştırma raporu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
16 Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanır.
17 En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini hekimlik uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
18 Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     60
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Mesud Cemîl: Tanbûrî Cemil Bey''in Hayatı
Yardımcı Kaynaklar Beşir Ayvazoğlu: Ney''in Sırrı

Ders İle İlgili Dosyalar