Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÖZGÜN GRAFİK BASKI İkinci Düzey GRFU017 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MUSTAFA YILMAZ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ VEDAT ÇOLAK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli -Başlangıçta basit siyah-beyaz ipek baskı ve daha çok karmaşık yöntemlerle tek renk çalışmaları.Serigrafi tekniğini tanıtmak, örneklerle açıklama;
Dersin Amacı Renklendirme ve biçimlendirme çeşitliliğine zengin özgün baskı teknikleri, kalıbın hazırlanmasından basımına kadar geçen evrelerin uygulamasında bilgi beceri ve deneyim kazandırmaktadır. Sanatsal yanı olan bu baskı teknikleri uygulamalarıyla yaratıcılık,tasarım gücü,buluş yeteneği, renk ve biçim duyarlılığı, titiz ve dikkatli çalışma gibi özelliklerin aşılanması ve kişiliğe uygun bir resim dili oluşturmayı amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Öğrenciler anlamlı formlar keşfetmekte ve özgünbaskı tarihi sırasında farklı baskı teknikleri öğrenmekte ve daha gelişmis dijital ve fotografik süreçlerle birleştirmektedir. Bu ders değişik teknikleri kapsamaktadır,yüzey baskısı ile çoğaltma yapmak,kağıtla çoğaltma,elle keserek çoğaltma ve en önemlisi foto emülsiyonla çoğaltma teknikleri gibi. Öğrenciler bu süreçte asetat üzerine elle çizim, fotokopi, lithofilm ve ayırım sağlayan Photoshop gibi bilgisayar proğramları ile değişik yollar öğrenmektedirler.

Dersin İçeriği
1 Özgün baskı resmin tanıtılması. Özgün baskı çeşitleri ve baskı teknikleri hakkında genel bilgi verilmesi. Özgün baskı örneklerin gösterilmesi.
2 Serigrafi baskı tekniğin tanıtılması ve tarihi gelişiminin açıklanması. Baskıda kullanılan malzemelerin, araç-gereçlerin ve makinelerin tanıtılması.
3 Serigrafi baskıda işlem sırasının tanıtılması. Baskı alanı, kağıt boyutu, çerçeve ve ipek boyutlarının tespit edilmesi. İpeğin çerçeveye gerilmesi. Tek renkli bir baskı için çalışma eskizlerinin hazırlanması.
4 Yapılan eskizlerden seçilen çalışmanın filminin hazırlanması. Baskı kalıbının hazırlanması. (Pozlandırma işlemi) Baskı kağıtlarının hazırlanması.
5 Tek renkli baskının gerçekleştirilmesi. Baskı sonrası ipeğin temizlenmesi ve kalıbın çözülmesi. En az üç renkli baskı için eskizlerin hazırlanması. Renk sayısına göre çerçeve hazırlığının yapılması.
6 Seçilen eskize göre her renk için filmlerin hazırlanması. Baskı kağıtlarının hazırlanması. Baskı sırasına göre kalıpların hazırlanması. Birinci rengin baskısının gerçekleştirilmesi.
7 Baskı sırasına göre diğer renklerin baskılarının gerçekleştirilmesi. Baskı sonrası ipeğin temizlenmesi ve kalıbın çözülmesi. Baskı kağıtlarının numaralanması ve atölyenin temizlenmesi.
8 VİZE SINAVI
9 Gravür baskı tekniğin tanıtılması ve tarihi gelişiminin açıklanması. Baskıda kullanılan malzemelerin, araç-gereçlerin ve makinelerin tanıtılması.
10 Gravür baskıda işlem sırasının tanıtılması. Baskıda kullanılan çinko plakaların hazırlanması. Tek renkli bir baskı için çalışma eskizlerinin hazırlanması.
11 Verniğin sürülmesi ve eskizin plaka üzerine geçirilmesi.
12 Asit ile aşındırma işlemi ve deneme baskıların alınması. Baskı kağıtlarının hazırlanması.
13 Asıl baskı işleminin gerçekleştirilmesi. Baskıların kurutulması
14 Çalışmaların sıralandırılması / isimlendirilmesi / imzalanması (edisyon).
15 FİNAL SINAVI
16 -
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrencinin gözlem gücünü geliştirmek.
2 Konuyu detaylı ve özgün tasarımlara döüştürecek çalışma ve süreçleri tamamlayabilme
3 Özgün ve nitelikli baskı resimler üretebilme
4 Özgün baskı sanatını ve tarihsel süreç içindeki gelişimini tanıyabilme
5 Serigrafi ve çukur baskı tekniklerini ayrıntıları ile öğrenme ve uygulayabilme
6 Tekniği yüksek seviyeye çıkaracak beceriyi kazanabilme
7 Atölye kültürünü ve kurallara uygun hareket etmeyi öğrenebilme
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans düzeyinde alınan matematik eğitimi temelinde bilgi birikimini belirli bir düzeyde geliştirebilme
2 Alanında edindikleri teorik ve pratik bilgileri kullanabilme
3 Alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerdeki bilgilerle bütünleştirerek çalışmalarında kullanbilme
4 Matematik alanında güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarını, kendi alanında ve alanı dışında çalışan araştırmacılara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme
5 Yaptığı çalışmalarda, konusuyla ilgili verilerin derlenmesi,düzenlenmesi, yorumlanması ve kullanılması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerlere saygı göstermesi
6 Kendi alanında veya diğer disiplinlerde bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
7 Matematiksel bilgi birikimini teknolojide etkin ve vereimli bir şekilde kullanabilme
8 Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılarak bilgi paylaşımında bulunabilme
9 Alanında karşılaştığı yeni bir bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek anlayabilme ve yorumlayabilme
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 1 8
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 1 30
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -Hasan Pekmezci -Tüm Yönleri ile Serigrafi İpekbaskı , İlke Yayıncılık, Ankara, 1992 -Güler Akalan -Gravür, Kaleseramik Sanat Yayınları, 2000 -Harry Hiett-H.K.Middleton -Silk Screen Process Productuon, Blandford Press Limited, London, 1960 -Meliha/Ferit Özgirgin -Boyama ve Baskı Teknolojisi , MEB Basımevi, İstanbul, 1987 -Tim Mara -Screen Printing , Tomas and Hudson, London, 1979 -Jules Heller -Printmaking Today , Holt Rinehart and Winston Co. USA, 197 -Steve Hoskins -Water-based Screenprinting, A&C Black, London, 2001 -Jane Stobart -Printmaking for Beginners, A&C Black, London, 2003 -Rosemary Simmons -Dictionary of Printmaking Terms, A&C Black, London, 2002

Ders İle İlgili Dosyalar