Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TOPLUMDA BESLENME DURUMUNUN SAPTANMASI İkinci Düzey BES 321 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MÜGE YILMAZ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MÜGE YILMAZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bireyin ve toplumun beslenme durumunu saptayabilmek ve sağlıklı beslenme önerileri verebilmek.
Dersin Tanımı Toplum ve bireylerin beslenme durumunun saptanması.

Dersin İçeriği
1 Toplum beslenmesinin önemi ve toplumdaki beslenme sorunlarının nedenleri.
2 Beslenme durumunu saptama yöntemleri.
3 Klinik bulguların belirlenerek beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi.
4 Antropometrik ölçümlerle beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi (Çocuk).
5 Antropometrik ölçümlerle beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi (Yetişkin).
6 Vücut Bileşiminin saptanması ve değerlendirilmesi.
7 Biyokimyasal ve biyofizik yöntemlerle beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi
8 Dolaylı yöntemlerle (Sağlık istatistikleri; yaşa özgü mortalite ve morbidite hızları vb.) beslenme durumunun saptanması ve değerlendirilmesi.
9 Ara sınav
10 Besin tüketim araştırmaları, besin tüketiminin saptanması ve değerlendirilmesi.
11 Enerji Dengesi.
12 Fiziksel aktivite düzeyinin saptanması
13 Beslenme rehberleri, toplumsal düzeyde sağlıklı beslenme önerileri/Türkiye Beslenme Rehberi(TÜBER)
14 Anne sütünün önemi.
15 Gebe ve emzikli beslenmesi.
16 Yaşlılıkta beslenme.
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Toplum beslenmesinin önemini ve toplumdaki beslenme sorunlarının nedenlerini açıklar.
2 Beslenme durumunu saptamada kullanılan antropometrik ölçümleri yapabilir ve ölçüm sonuçlarını değerlendirebilir.
3 Bireylerin besin tüketimlerini saptayabilir ve sonuçları değerlendirebilir.
4 İnsandaki enerji dengesinin bileşenlerini açıklayabilir.
5 Bireyin fiziksel aktivite düzeyini belirleyebilir.
6 Toplumsal düzeyde Türkiye Beslenme Rehberi''ndeki sağlıklı beslenme önerilerini verebilir.
7 Anne sütünün önemini kavrar, anne sütü ve emzirmeyle ilgili önerilerde bulunabilir.
8 Yaşlılıkta beslenmenin önemini kavrar.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Çevre Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek.
2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
3 Değişik disiplinlere ait bilgileri Çevre Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
4 Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
5 Çevre teknolojisinde uygulanan son teknolojiler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak.
6 Lisans seviyesinde ders verebilme yetisine sahip olmak.
7 Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
8 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
9 Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
10 Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 4 60
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 4 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 4 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     122
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1-Pekcan, G. Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı, (Ed. A. Baysal ve ark.) 67-142, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2013.
Yardımcı Kaynaklar 1-Pekcan, G. Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı, (Ed. A. Baysal ve ark.) 67-142, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2013. 2-Gibney M.J, Margetts B.M, Kearney J.M, Arab L. ed (s). Public Health Nutrition 1st ed. UK: Blackwell Science, 2004. 3- Aykut M. Toplum Beslenmesi. İçinde Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Öztürk Y, Günay O (edt), Erciyes Üniversitesi Yayınları, 2011

Ders İle İlgili Dosyalar