Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SÜREÇ YÖNETİMİ VE İYİLEŞTİRME Birinci Düzey ENM 382 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. FEYZA GÜRBÜZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı iş süreçlerinin analizi ve dokumantasyonu yaklaşımlarını açıklamak ve iş faaliyetlerini destekleyen farklı teknik, model ve araçları keşfetmektir.
Dersin Tanımı ş Süreç Kavramları. Süreç Değişim Sürücüleri. İş Süreç Planlaması. İş Süreç Stratejisi. İş Kuralı Analizi. Süreç Değerlendirmesi. İş Süreç Analizi. Süreç İyileştirme Yaklaşımları. Altı Sigma. Süreç Yapılandırması. Teknoloji Olanaklarına Genel Bakış.

Dersin İçeriği
1 Süreç Analizi ve İyileştirmeye Giriş 7 İş Akış Yönetimi Havey Bölüm 7 8 Süreç Canlandırma Bölüm 6, 7 9 Süreç Canlandırma Bölüm 6.7 10 Uygulamalar için Bilgisayar Tabanlı Araçların Kaynaştırılması. Bölüm 8 11 Süreç Analizi ve İyileştirme Uygulamaları: Müşteri Hizmetleri Merkezi Bölüm 9 12 Süreç Analizi ve İyileştirme Uygulamaları: Tedarik Zinciri Yönetimi Bölüm 10 13 Öğrenci Süreç Analizi ve İyileştirme Projeleri Bölüm 11 14 Süreç Analizi ve İyileştirme için Geleceğin Bilgisayar Tabanlı Araçları Bölüm 12
2 İyi İş Süreç Yönetimi Mimarisinin Tanımlanması
3 Endüstriyel firmalarda çeşitli süreçler
4 Süreç Teorisi
5 Yönetimde Değişim ve Reform
6 İş Akış Yönetimi
7 Denetim ve İçkontrol Sistemi
8 Ara sınav
9 Süreç analizi ve Yönetimi
10 Performans Analizi ve yönetimi
11 Risk Analizi
12 Risk Yönetimi
13 Süreç Analizi ve İyileştirme Uygulamaları
14 Süreç Analizi ve İyileştirme Uygulamaları
15 Yıl sonu sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Firmalarda imalatla ve bitmiş ürünle ilgili genel olarak süreç yönetimi prensiplerini tanımlayabilmek.
2 Müşteri hizmetlerindeki genel kavramları açıklayabilmek.
3 Endüstriyel firmalarda süreç kavramlarının farkına varabilmek.
4 Ekonomide ve firma yönetiminde çeşitli süreçlerin rolünü tanımlayabilmek.
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 3 6
Ödevler 1 9 9
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     78
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 80
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Eyüboğlu, F. (2012), Süreç Yönetimi ve Süreç İyileştirme, Sistem Yayıncılık, İstanbul. Özer, M. A. (2010), Kuruluşlarda Süreç, Performans ve Risk Analizi, Adalet Yayınevi, Ankara.
Yardımcı Kaynaklar Seppanen, M. S., Kumar, S., Chandra, C., Process Analysis and Improvement: Tools and Techniques, McGraw-Hill, 2005. ISBN: 0072857129 Diğer Kaynaklar: Havey, M., Essential Business Process Modeling, O'Reilly Media, 2005 Harmon, P., Business Process Change, Second Edition: A Guide for Business Managers and BPM and Six Sigma Professionals, Morgan Kaufmann (The MK/OMG Press), 2007. Harrington, H. J., Esseling, E. K. C., Van Nimwegen, H., Business Process Improvement Workbook: Documentation, Analysis, Design, and Management of Business Process Improvement, McGraw-Hill, 1997. Persse, J. R., Process Improvement Essentials: CMMI, Six SIGMA, and ISO 9001, O'Reilly Media, 2006

Ders İle İlgili Dosyalar