Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
UZAK DOĞU DİNLERİ Üçüncü Düzey FDB632 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Ramazan ADIBELLİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Bekir KÖYLÜ
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Uzakdoğu dinleri dersinin amacı; yaşayan Uzakdoğu dinlerini de inceleyerek, hem öğrencilerin kendi bireysel gelişimlerine katkıda bulunmak hem de ülkemize gelen farklı kültür ve dinlere sahip konuklarımızın kendilerine özgü inanç ve geleneklerini daha iyi tanıyabilmelerini sağlamaktır.
Dersin Tanımı Bu dersin içeriğini; Hinduizm, Budizm, Caynizm, Sihizm ve Konfüçyanizm vb. gibi yaşayan Uzakdoğu dinlerinin, temel terminolojileri, tarihsel gelişimleri, temel ilkeleri, mezhepleri, inanç esasları ve ibadet biçimleri ve bu niteliklerin Yakındoğu dinlerinin temel esasları ile karşılıklı olarak değerlendirilmesi oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Uzakdoğu Dinlerine genel bir bakış
2 Hint Dinleri ve Hinduizm:Hinduizm ile ilgili temel terimler
3 Hinduizmin temel ilkeleri ve tarihsel gelişimi
4 Hinduizmin temel özellikleri
5 Günümüzde Hinduizm ve mezhepler
6 Budizm:Budizm ile ilgili temel terimler
7 Budizmin temel ilkeleri ve tarihsel gelişimi
8 Budizmin temel özellikleri
9 Günümüzde Budizm ve mezhepler
10 Caynizm:Caynizm ile ilgili temel terimler ve tarihsel gelişim
11 Caynizmin temel ilkeleri
12 Sihizm: Sihizm ile ilgili temel terimler, tarihsel gelişim ve Temel ilkeler
13 Çin Dinleri ve Konfüçyanizm
14 Çin Dinleri ve Taoizm
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İçerikle ilgili en temel ve güncel yayınları ve internet sitelerini tanır ve takip eder.
2 İçerik dahilinde öğrendiği dinsel gelenekleri en kısa zamanda ve etkili bir biçimde, en gerekli ve yeni ve makul yorumlarla yazılı ve sözlü olarak aktarabilir ve Yakındoğu dinleri ile karşılaştırabilir.
3 Dünya üzerinde Uzakdoğu ve Yakındoğu gibi iki uzak coğrafyadaki yaşayan dinler arasında var olan farklılık ama daha çok benzerlikleri algılar.
4 Uzakdoğu dinleri içindeki temel esaslar ile Anadolu İslamiyet kültüründe var olan Mevlevilik ve Tasavvuf geleneği arasındaki, bir başka deyişle diğer kültürlerle kendileri arasındaki yakınlıkları idrak ederek, çok daha geniş bir bakış açısı kazanır.
5 İçerikle ilgili temel konular hakkında düşünme, soru sorma, karşılıklı tartışma ve görüş alma ve en bilimsel yaklaşım ve yorumu algılama ve bu bilgi birikimini meslek hayatına adapte eder.
6 Uzakdoğu’nun, özellikle de Hindistan ve Çin’in günümüzde hala yaşayan ya da tarihe karışmış pek çok dine yurtluk yapmış bir coğrafya olmasının nedenlerini tahlil eder ve bu kültürel zenginliği kendi coğrafyamızın kültürü ve yaşamı ile karşılıklı olarak değerlendirir.
7 Hinduizm, Budizm, Caynizm, Sihizm ve Konfüçyanizm dinlerinin, tarihsel gelişimlerini, temel prensiplerini, mezheplerini ve inanç ve ibadet esaslarını çeşitli yayınlardan ve arkeolojik eserlerden kavrar.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
2 Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
3 Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
4 Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
5 Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
6 Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
7 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
8 Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
9 Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
10 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
11 Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
12 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
13 Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
14 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 4 3 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 9 9
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 9 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   30
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Abdurrahman Küçük, Günay Tümer, Mehmet Alparslan Küçük, Dinler Tarihi,Berikan Yayınları, Ankara 2011. Şinasi Gündüz (ed), Yaşayan Dünya Dinleri, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 2007.
Yardımcı Kaynaklar 1.Mircae Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi (III cilt), Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2000. 2.Şinasi Gündüz, Din ve İnanç Sözlüğü, Vadi Yayınları, Ankara, 1998. 3.Felicien Challaye, Dinler Tarihi, Varlık Yayınları, İstanbul, 1998. 4.Mary Pat Fisher, Living Religions, Prentice Hall, 2005.

Ders İle İlgili Dosyalar