Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GELENEKSEL MALZEME İLE TASARIM Birinci Düzey MİMS27 Seçmeli 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri --
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Öğretim Görevlisi Sultan Şimşek
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı --
Dersin Veriliş Şekli Ders teorik anlatımlar ve uygulamaları içermektedir.
Dersin Amacı Bu derste geleneksel dokuda kullanılan malzemeleri tanımak,yapı yapmak ve yapılmış olan yapıları okuyabilmeyi kolaylaştırmak amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Geleneksel yapılarda kullanılan malzemeler, malzeme olanakları ve tasarım kriterleri üzerine çalışmalar yapmaktır.

Dersin İçeriği
1 15.09.2014 Yöresel ve geleneksel yapı malzemelerinin tanıtılması, sınıflandırılması ve genel olarak değerlendirilmesi
2 22.09.2014 Taş yapı malzemesi ve kullanım olanakları, avantaj ve dezavantajları, örnek tasarımlar üzerine tartışmak.
3 29.09.2014 Ahşap yapı malzemesi ve kullanım olanakları, avantaj ve dezavantajları, örnek tasarımlar üzerine tartışmak.
4 06.10.2014 Bayram Tatili
5 13.10.2014 Kerpiç yapı malzemesi ve kullanım olanakları,avantaj ve dezavantajları, örnek tasarımlar üzerine tartışmak.
6 20.10.2014 Pişmiş toprak yapı malzemesi ve kullanım olanakları,avantaj ve dezavantajları, örnek tasarımlar üzerine tartışmak.
7 27.10.2014 Geleneksel harçlar yapı malzemesi ve kullanım olanakları,avantaj ve dezavantajları, örnek tasarımlar üzerine tartışmak.
8 03.11.2014 Demirin geleneksel yapılarda kullanım alanları ve çeliğe dönüş aşamalarının irdelenmesi.
9 10.11.2014 Ara Sınav
10 17.11.2014 Öğrenci sunumları, öğrencilerden taş yapı malzemesi ile yapılmış geleneksel dokudaki bir yapıyı inceleyerek tanıtmaları istenmektedir.
11 24.11.2014 Öğrenci sunumları,öğrencilerden taş yapı malzemesi ile yapılmış geleneksel dokudaki yapıyı yapı bileşenleri ve malzeme bazında analiz etmesi ve tasarım prensiplerini ortaya koyması beklenmektedir.
12 01.12.2014 Öğrenci sunumları,öğrencilerden ahşap yapı malzemesi ile yapılmış geleneksel dokudaki bir yapıyı inceleyerek tanıtmaları istenmektedir.
13 08.12.2014 Öğrenci sunumları,öğrencilerden ahşap yapı malzemesi ile yapılmış geleneksel dokudaki yapıyı yapı bileşenleri ve malzeme bazında analiz etmesi ve tasarım prensiplerini ortaya koyması beklenmektedir.
14 15.09.2014 Öğrenci sunumları, öğrencilerden kerpiç yapı malzemesi ile yapılmış geleneksel dokudaki bir yapıyı inceleyerek tanıtmaları istenmektedir.
15 22.09.2014 Öğrenci sunumları, öğrencilerden kerpiç yapı malzemesi ile yapılmış geleneksel dokudaki yapıyı yapı bileşenleri ve malzeme bazında analiz etmesi ve tasarım prensiplerini ortaya koyması beklenmektedir.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Geleneksel yapıları çözümleme yeterliliği.
2 Yöresel malzeme olanakarını kullanarak tasarım yapma yetisini kazandırmak.
3 Çağdaş malzeme ile geleneksel malzemenin birlikte kullanılabilirliğini kavramak.
4 Geleneksel olandan faydalanarak çağdaş olanı tasarlayabilme yeteneği.
5 Geleneksel dokunun yenilenmesi aşamasında yeni öneriler geliştirebilmek.
6 Korumak ve işlevlendirmek aşamasında yukarıda sayılan yeterliliklerini kullanabilmek.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2 Tasarım Düşüncesi Becerisi
3 Kuramsal Bilgi Becerisi
4 Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5 Eleştirel Düşünme
6 Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7 Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8 Geniş Kapsamlı Tasarım
9 İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10 Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11 Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12 Taşıyıcı Sistemler
13 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14 Proje ve Yapım Yönetimi
15 Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16 Sürdürülebilir Tasarım
17 Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18 Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19 Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 6 2 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     66
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar M.S. AKMAN: “Horasan Harcı ve Betonun Tarihi ve Teknik Özellikleri”, II. Uluslararası Türk-İslam Bilim ve Teknoloji Tarihi Kongresi, İ.T.Ü. 28 Nisan-2 Mayıs 1986, İstanbul, pp. 3-14, 1986. N. BAŞGELEN: Çağlar Boyunca Duvar, Grafbas Matbaacılık, İstanbul, 1993. F.Ö. ERENMAN: Ahşap Yapı Sistemleri Ders Notları, Mimar Sinan Üniversitesi Mimarlık Fakültesi yayını no:6, İstanbul, 1988. M. ERİÇ: Yapı Malzemeleri, Kazmaz Matbaası, İstanbul, 1989. R. GÜNAY: Ahşap Yapılar/Sorunlar ve Çözüm Yolları, Yem Yayın, İstanbul, 2002. L.Ş. MEREY: Alçı İşleri L.Ş. MEREY: Alçı Revzen L.Ş. MEREY: Osmanlı Mimarlığında Kurşun Kaplama Tekniği M. SAYAR ve K. ERGUVANLI: Türkiye Mermerleri ve İnşaat Taşları, İ.T.Ü. Matbaası, İstanbul, 1955. G. TANYELİ, A.E. GEÇKİNLİ, A. ATA: “Osmanlı Mimarisinde Kullanılan Demir Öğelerin Üretim Teknolojisi”, VI. Arkeometri Sonuçları Toplantısı, 28 Mayıs - 1 Haziran 1990, Ankara, 1990. G. TORRACA: Mortars, Cements and Grouts Used in the Conservation of Historic Buildings, Rome: ICCROM, 1982.

Ders İle İlgili Dosyalar