Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EDEBİ ELEŞTİRİ Üçüncü Düzey TİB 636 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. HALİM ÖZNURHAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Arap edebi eleştiri tarihi ve edebi eleştirnin temel konuları hakkında bilgi vermek.
Dersin Tanımı Öğrencinin Arap edebiyatının gelişimindeki etkenleri tanımasını sağlamak.

Dersin İçeriği
1 Edebiyat ve tenkidin dünya edebiyatındaki yeri.
2 Cahiliye döneminde edebi türler ve bunların belli başlı temsilcileri.
3 Araplarda edebi tenkidin doğuşu ve ilk eleştirmenlerin yöntemleri.
4 İlk İslami dönem edebi eleştirisi ve eleştirmenleri.
5 Emeviler dönemi edebi eleştirisi: Irak, Hicaz ve Şam eleştirisi.
6 Dilcilerin edebi eleştiri yöntemleri.
7 Şairlerin edebi eleştiri yöntemleri.
8 Abbasiler dönemi edebi eleştirisi ve sistemli eleştirinin başlaması.
9 Yunan felsefesi etkisindeki edebi eleştiri ve temsilcileri.
10 Edebi ürünlerin mukayesesine dayalı eleştiri.
11 el-MUtenebbi şiiri üzerinde yapılan eleştiriler ve değerlendirilmesi.
12 Endülüs''te edebi eleştiri.
13 Kuzey Afrika''da edebi eleştiri.
14 Edebi eleştirinin canlılığını yitirip belagate dönüşmesi.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Derse katılanlar Araplarda edebiyatın hangi saiklerle ortaya çıktığı konusunda bilgi sahibi olurlar.
2 Derse katılanlar Araplarda gelişen edebi türler hakkında bigi sahibi olurlar.
3 Derse katılanlar Araplarda bulunan edebi türleri tanıma ve aralarındaki farkları ayırt etme becerisi edinirler.
4 Derse katılanlar Arap eleştirisnin gelişim aşamaları hakkında bilgi edinirler.
5 Derse katılanlar edebi eserleri tahlil ve tenkit etme becerisi kazanırlar.
6 Derse katılanlar eleştirinin temel konuları hakkındaki farklı görüşler hakkında bilgi edinirler.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 2 15 30
Sunum / Seminer hazırlama 2 12 24
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     172
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Şevki Dayf, en-Nakd, Daru''l-Marife, Kahire, 1990.
Yardımcı Kaynaklar İhsan Abbas, Tarihu Nakd''iş-Şi''r İnde''l-Arab, Beyrut, 1994. İbn Raşik el-Kayravani, el-Umde fi ehasinii''ş-Şi''r, Beyrut, 2010. Kudame b. Ca''fer, Nakdu''ş-Şi''r, Beyrut, 2001.

Ders İle İlgili Dosyalar