Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YERLEŞMELER TARİHİ Birinci Düzey ŞBP312 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SEDA ÇALIŞIR HOVARDAOĞLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. SEDA ÇALIŞIR HOVARDAOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik (online)
Dersin Amacı Kentsel tarih ve kültürel miras arasındaki bağların kurgulanması, kentsel oluşumların ve değişimlerin tarihi süreçte ele alınması
Dersin Tanımı Yerleşme ve kent kavramlarının genel anlamda değerlendirilmesi; antik dönem yerleşimlerinden sanayi dönemi yerleşimlerine kadar geçen tarihi süreçte örnekler aracılığıyla kentler ve kent planlarının değerlendirilmesi.

Dersin İçeriği
1 Genel bilgilendirme
2 Kent kavramının açıklanması
3 Kentleşme sürecinde ilk kentler ve Antik Mısır yerleşmeleri
4 Mezopotamya
5 Antik Anadolu yerleşmeleri
6 Antik Yunan ve Roma
7 Antik Roma yerleşmeleri
8 Antik Roma yerleşmeleri
9 Ara sınav
10 Ortaçağ yerleşmeleri
11 Ortaçağ yerleşmeleri
12 Rönesans
13 Gotik ve Barok Mimari
14 Sanayi Dönemi kentleri
15 Sanayi Dönemi kentleri
16 Sanayi Dönemi kentleri
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Yerleşik hayata geçişi bilir.
2 4 Irmak Vadisi yerleşimlerini bilir.
3 Roma kentleri ve özelliklerini açıklar.
4 Ortaçağ kentlerini açıklar.
5 Sanayi devrimi ve kentleşme üzerindeki etkilerini bilir.
6 Modern kentlerin biçimlenişini bilir.
7 Planlama tarihine ilişkin kronolojik bilgiye sahiptir.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 4 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     66
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kent Tarihine Giriş, Seda Çalışır Hovardaoğlu, 2015.
Yardımcı Kaynaklar Freeman, C., 1996. (Çev. S.K. Angı), Mısır, Yunan ve Roma Antik Akdeniz Uygarlıkları, Dost Kitabevi, Ankara. Huot,J.L.,&Thalmann J.P.&Valbelle D., (Çev.Ali Betaş Girgin), 2000, Kentlerin Doğuşu, İmge Kitabevi, Ankara.-Tulay, A.S., & Akat, H., Didyma, Miletos, Priene,Touring and Automobile Association of Turkey, İstanbul. Ragon, M., 1998, (Çev. M. A. Erginöz), Modern Mimarlık ve Şehircilik Tarihi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul. Rich, J., Wallace Hadrill, A., 2000, (Çev.L. Özgenel), Antik Dünyada Kırsal ve Kent, Homer Kitabevi, İstanbul. Roth, L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, İstanbul. Thomson, G., 1995, Tarih Öncesi Ege, (Çev. Celal Üster), Payel Yayınevi, İstanbul. Wycherley, R.E., 1993, Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu?, (Çev. Nezih Başgelen), Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul.

Ders İle İlgili Dosyalar