Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DAVRANIŞ BİLİMLERİ İkinci Düzey SEC 110 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. ELİF BİLGE ALİMOĞLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ELİF BİLGE ERTAŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze görsel sunum yöntemiyle anlatım, soru cevap ve günlük hayattan paylaşımlarla olayların kavratılması.
Dersin Amacı Öğrencilerin sosyal hayatta karşılaştıkları her türlü insan davranışı ve bu davranışlara neden olan etkenler hakkında bilgi sahibi olması ve insanlarla özellikle hasta ve hasta yakınlarıyla iletişimde bulunurken daha doğru davranışlar sergilemeleri amaçlanmıştır.
Dersin Tanımı Davranış Bilimleri, Savunma mekanizması ve tutumlar, Toplum, sosyal yapı, Toplumsallaşma, Kültür, Kültürel ve sosyal değerler, Kişilik Sosyal gruplar Duyum ve algı, Tepkisel koşullanma ve edinilen koşullanma yoluyla öğrenme, Kendini tanıma ve insanlarla iletişim, Hasta ve hasta yakınları ile iletişim

Dersin İçeriği
1 Davranış Bilimi tanımı,uygulama alanı ve ilişkili olduğu bilim dalları.
2 Davranışların temel kaynakları
3 Savunma Mekanizmaları
4 Nevrotik davranışlar, psikozlar, psikosomatik rahatsızlıklar
5 Davranış bilimlerinin temel kavramları. Rol, Kişilik, sosyal grup, liderlik, çatışma, yetki, yönetim, motivasyon, güç, otorite, norm, statü.
6 Kültür kavramı ve özellikleri. Örgütsel Kültür.
7 Davranışlara yön veren kültür kalıpları: Sosyal Değerler, Normlar, Gelenekler, görenekler, adetler, Anomi. Kültürel süreçler.
8 Duyum ve algı kavramları. Algılamanın özellikleri, Algılama hataları. Sosyalleşme kavramı, süreci, araçları, çeşitleri. Sosyal tabakalaşma. Sosyal Etki, Uyum ve İtaat kavramları ve deneyleri.
9 Ara Sınav
10 Öğrenme teorileri. Klasik ve edimsel koşullanma ile öğrenme.
11 Bilişsel Öğrenme teorileri.
12 İletişim kavramı, iletişimin unsurları, etkili iletişimi kolaylaştıracak özellikler.
13 Sağlık personelinin hasta ve yakınlarıyla iletişimi. Yaşlı ve çocuk hastalara yaklaşım. Türkçe bilmeyen hastalara yaklaşım.
14 Sağır dilsiz, görme ve zeka özürlü hastalara yaklaşım. Uyumsuz, saldırgan hastalara yaklaşım.
15 Stres ve Başa Çıkma Davranışları.Bireylerin stresle karşılaştıklarında gösterdikleri bilişsel, duygusal ve davranışsal tepkiler.
16 Tutumlar ve Tutum Değişimi.Tutumun bileşenleri (bilişsel, duygusal, davranışsal). Tutumların nasıl oluştuğu ve nasıl değiştirilebildiği. İkna ve iletişim süreçlerinin tutum değişimindeki rolü.
17 final sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Davranış Bilimi uygulama alanı ve ilişkili olduğu bilim dallarını bilir.
2 Savunma Mekanizmaları, Nevrotik davranışlar, psikozlar, psikosomatik rahatsızlıklar arasındaki ayrımı bilir.
3 Davranış bilimlerinin temel kavramlarını kavrar.
4 Kültür kavramını ve Davranışlara yön veren kültür kalıplarını bilir.
5 Sosyalleşme kavramını ve sürecini kavrar.
6 Algılama ve özelliklerini bilir.
7 Öğrenme teorilerini bilir.
8 Hasta ve yakınlarıyla, özelliklerine göre etkili ve doğru iletişim kurabilir.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Biyomedikal Mühendisliğinde bir uzmanlık alanında derinlemesine bilgi edinmek, literatüre vakıf olmak.
2 Uzmanlık alanında problem tanımlama formüle etme, araştırma yapma, modelleme, analiz yapma yeteneklerini kazanmak.
3 Araştırma sonuçlarını analiz ederek sonuçlar çıkarma ve bunları yazılı sözlü sunma becerisi kazanma.
4 Mühendislik bilgilerini yaşam bilimleri alanında etkin kullanma yeteneği kazanmak.
5 Disiplinler arası çalışmalarda takım çalışması yapabilmek.
6 Araştırma sonuçlarını çok kullanılan bir yabancı dilde yazılı ve sözlü sunabilmek.
7 Yaşam boyu öğrenme, yeni bilgilere erişebilme, yeni alanlara yönelebilme becerisini kazanmak.
8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanmak.
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10 Hastanerlerde teknoloji kullanımında kalite ve güveni artırmak için klinik mühendisliği alanında eğitim ve danışma hizmeti sağlayabilme.
11 Hastane, sağlık örgütleri ve tıbbi teknoloji üretici/satıcılarına danışmanlık ve teknik destek hizmeti sağlayabilme.
12 Yeni biyomalzemeler üzerine bilgi ve beceri kazanma.
13 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanma.
14 Araştırıcı, üretici ve girişimci kapasiteye sahip olabilme.
15 Çağdaş, yenilikçi, katılımcı olabilme, kendini iyi ifade edebilme, kalite ve kalite yönetimi konularında bilinç sahibi olabilme.
16 Ulusal gereksinimlere öncelik verebilme ve bu konulardaki gelişmeleri yakından izleyebilme.
17 Biyomedikal alanındaki bilimsel çalışma sonuçlarını ulusal ve evrensel çevrelere aktarabilme ve öncülük edebilme.
18 Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     46
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Öğretim elemanının ders notları.
Yardımcı Kaynaklar 1-Özkalp E, Arıcı H, Davranış Bilimlerine Giriş Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Yayıncılık 2-Güney, S, Davranış Bilimleri, Nobel Yayıncılık, 2006 3-Cüceloğlu Doğan, İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi, 1991 4-H Adıgüzel, Ömer Yaratıcı Drama. Naturel Yayıncılık, 2002

Ders İle İlgili Dosyalar