Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM TARİHİNDE EĞİTİM Üçüncü Düzey DKA223 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. MUHAMMED ESAT ALTINTAŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. MUHAMMED ESAT ALTINTAŞ
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Ders İslam tarihi boyunca eğitim faaliyetlerini, eğitim kurumlarını, eğitim politikaları ve programları hakkında genel bilgi verme ve değerlendirme yapma yeterliliğini kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin Tanımı İslamiyet, eğitim ve bilim, İslam tarihinde eğitimin kurumsallaşması, Bazı İslam düşünürlerinin eğitim anlayışları, Osmanlılarda eğitim ve medreseler, Osmalının son döneminde eğitimde reform gayretleri

Dersin İçeriği
1 İslam eğitim tarihi kavramı ve kaynakları
2 İslamiyette bilgi ve eğitimin önemi
3 İslamiyette ilk dönem eğitim faaliyetlerinin değerlendirilmesi
4 İslam tarihinde eğitimin kurumsallaşması ve nedenleri
5 Bazı İslam alimlerinin görüşlerinin eleştirel olarak değerlendirilmesi (Ibn Sina, Farabi. vb.)
6 Bazı İslam alimlerinin görüşlerinin eleştirel olarak değerlendirilmesi (İbn Sina, Farabi. vb.)
7 Erken dönem Osmanlıda medreseler
8 Vize sınavı
9 Osmanlı medreselerinin yönetimi ve finansı
10 Osmanlı dönemi medreselerinde programlar, ders kitapları ve eğitim anlayışları
11 Osmanlıda medrese eğitiminin bozulması
12 Osmanlı son dönem eğitim reform girişimleri
13 Osmanlıdan Cumhuriyete intikal eden eğitim mirası
14 Genel değerlendirme
15 Final sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İslam Eğitim tarihiyle ilgili temel kavramları açıklayabilir.
2 İslam Eğitim tarihi araştırmalarının kaynaklarını, güçlüklerini açıklayabilir.
3 İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özelliklerini açıklayabilir.
4 Kütttaplardaki (sıbyan mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir.
5 Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir.
6 Diğer eğitim mekanlarındaki eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir.
7 Medreselerin oluşum sürecini ve bunu etkileyen faktörleri açıklayabilir.
8 Abbasi, Selçuklu ve Osmanlı dönemi medreselerinin genel özelliklerini açıklayabilir. Medreselerin gerileyişini etkileyen faktörleri açıklayabilir.
9 Kütüphanelerin ve Vakıfların İslam eğitim tarihindeki yerini açıklayabilir. İslam eğitim geleneğinde öğretmen-öğrenci ilişkilerini açıklayabilir. İslam eğitim geleneğinde kadınların eğitimi konusunda yapılanları açıklayabilir.
10 İslam eğitim geleneğinde öğretim yöntemleri ve okul kuralları konusunda yapılanları açıklayabilir. İslam Eğitim Geleneğinde Ölçme-Değerlendirme: İcazet uygulamalarını açıklayabilir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Mekatronik mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur.
2 Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
3 Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisine sahip olur.
4 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı süreçleri tasarlama ve uygulama becerisi kazanır ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
5 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanır.
6 Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
7 Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur.
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 13 1 13
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     41
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Mehmet Dağ, H.Raşit Öymen, Islam Eğitim Tarihi, MEB, Yay. Ankara 1974 2. M. Şevki Aydın, “İslam Geleniğinde Eğitimde Eğitim Ahlakı” İbn. Cemaa’dan çeviri, TDV Yayınları, 2012 3. M. Şevki Aydın;” Muallim Peygamber”, ERÜ. İlahiyat Fak. Dergisi, S.9. 1996. 4. DİA “Cami” maddesi, “Ahilik” maddesi, “Daru’l İlim” maddesi 5. M. Şevki Aydın, "Medreselerin Gerileyiş Sebepleri Üzerine", E.Ü.İ.F.Dergisi, S.4, Kayseri, 1987. 6. M.Şevki Aydın, "Osmanlıda Kız Çocuklarının Eğitimi", Osmanlılar Ansiklopedisi, C.5., Yeni Türkiye Yayınları, Ankara, 1999. 7. Ziya Kazıcı; Osmanlı Eğitim-Öğretim Sisteminde Genel Medreseler” Osmanlılar Ansiklopedisi, C.5., Ankara, 1999. 8. Mefail Hızlı, Osmanlı Sıbyan Mektepleri, Osmanlılar Ansiklopedisi, C.5., , Ankara, 1999.
Yardımcı Kaynaklar 1- Yahya Akyüz: Türk Eğitim Tarihi, Alfa yay. 2- Ahmet Çelebi, Çev. Ali Yardım, İslamda Eğitim Öğretim Tarihi, Damla Yay. İst.1999 3- Hüseyin Atay, Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, Dergah yay. İst. 1976. 4- Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi. Kayıhan yay. İst.1999.

Ders İle İlgili Dosyalar