Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OSMANLI SANATI SORUNLARI II Birinci Düzey ST 602 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU ARSLAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
Dersin Amacı Mimar Sinan’dan sonra Osmanlı mimarisinin izlediği üslûp, batı kültürünün mimariye yansımaları. Osmanlı Mimarisinde Mimar Sinan’la birlikte yerine oturan Klâsik üslûbun Sinan sonrasında nasıl izlendiği, değişimlerin mimariye nasıl yansımış olabileceğinin tartışılması.
Dersin Tanımı -

Dersin İçeriği
1 Mimar Sinan Yapılarının Topluca Değerlendirilmesi
2 Mimar Sinan sonrası Osmanlı Hassa Mimarlık Teşkilatı ve 16.yüzyıl sonunda Osmanlı İmparatorluğunun Sosyo-Ekonomik Durumu.
3 Eminönü Yeni Valide ve Sultanahmet Camileri.
4 17.yüzyıl İstanbul Vezir Yapılarının değerlendirilmesi.
5 17.yüzyılda menzil külliyesi kavramı ve Ulukışla Öküz Mehmed Paşa Külliyesi.
6 İncesu ve Merzifon Kara Mustafa Paşa Külliyeleri.
7 Lale Devri ve Lale Devrinde ortaya konan mimarlık eserleri. İstanbul III.Ahmet Çeşmesi ve Kütüphanesi. Topkapı Sarayındaki eklemeler.
8 ARA SINAV
9 Nevşehir ve İstanbul Damat İbrahim Paşa Külliyeleri.
10 İstanbul Hekimoğlu Ali Paşa Camii ve Osmanlı’da Batılılaşma Çabalarının irdelenmesi.
11 Batılılaşma Döneminin değerlendirilmesi ve mimariye yansıması olarak Nuruosmaniye Camii.
12 Üsküdar Ayazma ve Laleli Camilerinin slaytlarla anlatılması
13 Taşra yapılarından Doğubeyazıt İshakpaşa Külliyesi, İstanbul’daki 19.yüzyıl Camilerinin slaytlarla anlatılması.
14 Osmanlı Türbelerinin ve Medreselerinin slaytlarla anlatılarak değerlendirilmesi.
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Mimar Sinan Yapılarının Topluca Değerlendirilmesi sağlanılacak.
2 Mimar Sinan sonrası Osmanlı Hassa Mimarlık Teşkilatı ve 16.yüzyıl sonunda Osmanlı İmparatorluğunun Sosyo-Ekonomik Durumu hakkında bilgi edinilecek.
3 Eminönü Yeni Valide ve Sultanahmet Camileri öğrenilecek.
4 17.yüzyıl İstanbul Vezir Yapılarının değerlendirilmesi ve 17.yüzyılda menzil külliyesi kavramı ve Ulukışla Öküz Mehmed Paşa Külliyesi öğrenilecek.
5 İncesu ve Merzifon Kara Mustafa Paşa Külliyeleri, Lale Devri ve Lale Devrinde ortaya konan mimarlık eserleri. İstanbul III.Ahmet Çeşmesi ve Kütüphanesi. Topkapı Sarayındaki eklemeler öğrenilecek.
6 Nevşehir ve İstanbul Damat İbrahim Paşa Külliyeleri ve İstanbul Hekimoğlu Ali Paşa Camii ve Osmanlı’da Batılılaşma Çabalarının irdelenmesi sağlanılacak.
7 Batılılaşma Döneminin değerlendirilmesi ve mimariye yansıması olarak Nuruosmaniye Camii öğrenilecek.
8 Üsküdar Ayazma ve Laleli Camileri öğrenilecek.
9 Taşra yapılarından Doğubeyazıt İshakpaşa Külliyesi, İstanbul’daki 19.yüzyıl Camileri öğrenilecek.
10 Osmanlı Türbelerinin ve Medreselerinin değerlendirilmesi sağlanılacak.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
2 Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
3 Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
4 Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
5 Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
6 Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
7 Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
8 Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
9 Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
10 Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
11 Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
12 Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 15 75
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 18 18
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı H.İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klâsik Çağ (1300–1600), İstanbul 2003. D.Kuban, Türk Barok Mimarisi Üzerine Bir Deneme, İstanbul 1954. A.Arel, 19.yüzyıl İstanbul Yapılarında Batılılaşma Süreci, İstanbul 1975.
Yardımcı Kaynaklar O.Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul 1986. Z.Ahunbay, Osmanlı Mimarlığında Sultanahmet Külliyesi ve Sonrası, İstanbul 1974

Ders İle İlgili Dosyalar