Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SERAMİK KİMYASI VE TEKNOLOJİSİ 3 İkinci Düzey SER 207 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Seramik Kimyası ve Teknolojisi 2 dersinden geçmektir.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ EBRU ÇITAK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DOKTOR EBRU ÇITAK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Ders temelli bir teori/uygulama modülü. Öğrenciler orta düzey bilgileri anlatım ile öğrenecek; laboratuvar çalışmaları deneyim kazanacak ve orta düzey seramik sır bilgilerini uygulamalı olarak öğreneceklerdir.
Dersin Amacı Seramik sır üretim teknolojisinin orta düzeyde anlaşılmasını sağlamak, sır hammaddelerini ve bu hammaddelerin teknolojik özelliklerini kavramak, sırlama konusunda detaylı teorik bilgiye sahip olmak, sır geliştirmek ve raporlamak.
Dersin Tanımı Öğrenciler orta düzey bilgileri anlatım ile öğrenecek; laboratuvar çalışmaları deneyim kazanacak ve orta düzey seramik sır bilgilerini uygulamalı olarak öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği
1 Dersin içeriği hakkında bilgilendirme.
2 Sırın tanımı, sırların sınıflandırılması, endüstriyel ve artistik sırlar, sır çeşitleri ile ilgili görsel bilgiler verilmesi.
3 Sırda kullanılan hammaddeler, oksitler ve özellikleri.
4 Sırda kullanılan hammaddeler, oksitler ve özellikleri Fritin tanımı, frit yapmanın nedenleri, frit üretim teknolojisi
5 Sırda kullanılan renklendiriciler ve özellikleri
6 Seramik sırlarının hazırlanmaları. Laboratuvarda uygulamalı olarak gösterilmesi, sır denemeleri
7 Sırlama yöntemleri ile ilgili teorik ve görsel bilgiler verilmesi (Daldırma, akıtma, püskürtme, tuzlama, tozlama, fırça)
8 Vize Sınavı (70 puanlık teorik sınav+ 30 puan sır denemeleri)
9 Seramik sırlarının çeşitli özellikleri (viskozite, yüzey gerilimi, genleşme, sırın sertliği, sırın elektrik özellikleri, kimyasal direnç)
10 Sır denemeleri
11 Sır denemeleri
12 Seramik ürünlerde sır ile çamur arsındaki ilişkiler ve kontrol yöntemleri
13 Seramik sırlarında ortaya çıkan çeşitli hatalar ve giderilmeleri
14 Dersin konuları ile ilgili yazılmış makalelerin araştırılması ve seçilen bir makalenin incelenmesi
15 Sır denemeleri
16 Final Sınavı (70 puanlık teorik sınav+ 30 puan sır denemeleri)
17 Final Sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Seramik kimyası ve sır teknolojisi ile ilgili bilgi ve kavramlar hakkında orta düzeyde bilgi sahibi olur.
2 Sır bünyesinin deney plakalarını hazırlar, hazırladığı sır bünyelerini deney plakalarına uygular ve farklı sıcaklıklarda pişirir bilgiye sahip olur.
3 Sır pişirimi hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olur.
4 Ürettiği sırların özelliklerini saptayacak bilgiye sahip olur
5 Ürettiği sırdaki sır hatalarını bulur ve nasıl giderebileceğini bilir bilgiye sahip olur.
6 Araştırma becerilerini, probleme-konuya uygun bir şekilde orta düzeyde kullanır.
7 Kullanılan malzemenin teknik özelliklerini orta düzeyde kullanır.
8 Sır reçetesi geliştirme ve hazırlayabilme becerisine sahip olur.
9 Kullanılan malzemeyi orta düzeyde tanımlayarak kulanım seçeneklerini belirler.
10 Hammaddelerin kimyasal özelliklerine göre kullanım alanı ve şeklini belirleyerek orta düzeyde üretimde kullanır.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Avrasya coğrafyasını ve bu coğrafyada yaşayan toplumları tanır.
2 Türk Dünyasının tarihini bilir, Türk Dünyasında meydana gelen gelişmeleri takip eder ve varsa sorunlara çözüm üretir.
3 Avrasya bölgesi toplumlarının iktisat, uluslararası ilişkiler, dil, edebiyat, tarih, sanat tarihi, sosyoloji, coğrafya vb. alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilmek, bu alanlarda yorum, analiz ve değerlendirme yapar.
4 Türk Dünyasının etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine araştırmalar yapar ve bu hususta bilgi ve donanıma sahip olur.
5 Avrasya coğrafyasındaki dil, edebiyat, tarih, sanat, sanat tarihi, sosyoloji, iktisat, işletme, uluslararası ilişkiler, antropoloji vd. alanlarda gelişmiş bir duyarlılık ve birikime sahip olur.
6 Avrasya coğrafyasındaki siyasi, ekonomik ve sosyokültürel sorunlara dair temel bilgilere sahip olur ve bunlara çözüm önerileri sunabilme becerisi kazanır.
7 Avrasya coğrafyasındaki devletlerin birbirleri ile olan çok yönlü ve çok boyutlu ilişkilerini analiz eder.
8 Çağdaş Türk lehçe ve şivelerinden en az birini ileri düzeyde bilir. Rus, Çin, Fars ve Arap dillerinden birini de orta seviyede bilir.
9 Türk dünyasının siyasi ve ekonomik anlamda etkileşimde bulunduğu devletleri tanır ve onlar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
10 Türk dünyası başta olmak üzere öteki komşu halkların dil, din, kültür, çevre, etnik ve sosyal sorunlarını tespit ve analiz edecek, çözümler sunacak seviyede bilgi ve becerisine sahip olur.
11 Alanla ilgili bilimsel araştırma projeleri yapabilecek bilgi ve donanıma sahip olmak, problem ve sorunlara çözüm üretecek şekilde model kurma ve hipotez geliştirebilme becerisi kazanır.
12 Bilimsel etik hususunda sorumluluk bilinci kazanır.
13 Avrasya coğrafyasında meydana gelen siyasi ve sosyal olaylara farklı perspektiflerden bakabilme becerisi geliştirir.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 1 7
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 4 4 16
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     87
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar ARCASOY Ateş, BAŞKIRKAN Hasan; Seramik Teknolojisi; Literatür Yayınları:830. PETERSON Susan, PETERSON Jan (Çeviren: Sevim ÇİZER); Seramik Yapıyoruz; Karakalem Kitabevi Yayınları:3. -TANIŞAN Hüseyin, METE Zeliha; Seramik Teknolojisi ve Uygulaması. -ALPAUT Okyay, ATAMAN Mualla; Seramikçiler için Seramik Kimyası. -METE Zeliha; Seramik Kimyası; Tibyan Yayıncılık. -SÜRÜCÜ Ahmet, TUNCEL Mehmet v.d. ; Genel Kimya; Pegem Yayıncılık. İŞMAN Faruk; Seramik Teknolojisi; Teknik Yayınlar Serisi 1. SÜMER Güner; Seramik Sırları, AK Ofset Matbaacılık. COOPER Emmanuel; The Potter’s Book of Glaze Recipes; A&C Black London. DALY Greg, Glazes and Glazing Techniques; A&C Black. BURLESON Mark; The Ceramic Glaze Handbook; Lark Books. TAÇYILDIZ Ensar; Seramik Sırının Sırı; Hayalperest Yayınevi https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/18765 https://idildergisi.com/makale/pdf/1535538796.pdf https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/203774 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/35619 https://www.proquest.com/pagepdf/2706743020?accountid=15875 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/275502 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/192447 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1549594 https://kalemisidergisi.com/makale/pdf/1544100613.pdf

Ders İle İlgili Dosyalar