Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLKOKUL DERS KITAPLARI İNCELEMESI Birinci Düzey SÖP 005 Seçmeli 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ASENA AYVAZ CAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze eğitim
Dersin Amacı Bu dersin amacı, sınıf öğretmeni adaylarına uygulamada kullanılan ilkokul ders kitaplarını ilgili kanun, yönetmelik ve öğretim programları çerçevesinde inceleme ve değerlendirme becerisi kazandırmaktır.
Dersin Tanımı Öğretmen adaylarının, ilkokulda ders kitabı seçiminde ve düzenlemede kullanılacak ilkeleri kavrayabilmesi; uygulamada kullanılan ders kitaplarını öğretim programı bakımından inceleyebilmesi; öğretim programında benimsenen kuram, yaklaşım, felsefe ve programın ögeleri (amaç, içerik, öğretme-öğrenme süreçleri, değerlendirme) bakımından inceleyebilmesi ve ders kitaplarını bu ögeler ve ders kitabını hazırlamada dikkat edilen ölçütler (bilimsel dil, içerik ve fiziksel özellikler) bakımından inceleyebilmesi.

Dersin İçeriği
1 İlkokulda ders kitabı seçiminde ve düzenlemede kullanılacak ilkeleri kavrayabilmesi
2 İlkokul 1. sınıfta kullanılan ders kitaplarını öğretim programı bakımından inceleme
3 İlkokul 2. sınıfta kullanılan ders kitaplarını öğretim programı bakımından inceleyebilmesi
4 İlkokul 3. sınıfta kullanılan ders kitaplarını öğretim programı bakımından inceleyebilmesi
5 İlkokul 4. sınıfta kullanılan ders kitaplarını öğretim programı bakımından inceleyebilmesi
6 İlkokul 1. sınıfta kullanılan ders kitaplarını, öğretim programında benimsenen kuram, yaklaşım, felsefe ve programın ögeleri (amaç, içerik, öğretme-öğrenme süreçleri, değerlendirme) bakımından inceleme
7 İlkokul 2. sınıfta kullanılan ders kitaplarını, öğretim programında benimsenen kuram, yaklaşım, felsefe ve programın ögeleri (amaç, içerik, öğretme-öğrenme süreçleri, değerlendirme) bakımından inceleme
8 İlkokul 3. sınıfta kullanılan ders kitaplarını, öğretim programında benimsenen kuram, yaklaşım, felsefe ve programın ögeleri (amaç, içerik, öğretme-öğrenme süreçleri, değerlendirme) bakımından inceleme
9 Ara Sınav
10 İlkokul 4. sınıfta kullanılan ders kitaplarını, öğretim programında benimsenen kuram, yaklaşım, felsefe ve programın ögeleri (amaç, içerik, öğretme-öğrenme süreçleri, değerlendirme) bakımından inceleme
11 İlkokul 1. sınıfta kullanılan ders kitaplarını, ders kitabı hazırlamada dikkat edilen ölçütler (bilimsel dil, içerik ve fiziksel özellikler) bakımından inceleme
12 İlkokul 2. sınıfta kullanılan ders kitaplarını, ders kitabı hazırlamada dikkat edilen ölçütler (bilimsel dil, içerik ve fiziksel özellikler) bakımından inceleme
13 İlkokul 3. sınıfta kullanılan ders kitaplarını, ders kitabı hazırlamada dikkat edilen ölçütler (bilimsel dil, içerik ve fiziksel özellikler) bakımından inceleme
14 İlkokul 4. sınıfta kullanılan ders kitaplarını, ders kitabı hazırlamada dikkat edilen ölçütler (bilimsel dil, içerik ve fiziksel özellikler) bakımından inceleme
15 Yarıyıl sonu sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Ders kitabıyla ilgili temel kavramları bilir.
2 İlkokulda ders kitabı seçiminde ve düzenlemede kullanılacak ilkeleri açıklar.
3 Ders kitaplarını öğretim programı bakımından inceler.
4 Ders kitaplarını bilimsel dil, içerik ve fiziksel özellikler bakımından değerlendirir.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
2 İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3 İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
4 Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
5 İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
6 İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7 İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
8 İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
9 İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
10 Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
11 Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
12 Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
13 Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
14 En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
15 Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
16 Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
17 Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
18 Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 3 11 33
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 6 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Demirel, Ö. (Ed.) (2011). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Küçükahmet, L. (2003). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar