Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇAĞDAŞ RUS DİLİ II Birinci Düzey RDE 106 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe-Rusça
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ARİF YILDIRIM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Rus gramerinin temel özelliklerini ve yapılarını öğretmek
Dersin Tanımı Rus gramerinin öğretildiği, öğrencinin okuma, anlama ve konuşma becerisini kazanması açısından önemli bir derstir. Çağdaş Rus Dili Gramerinin içeriğindeki fiil, isim, sıfat, ayrıca tamlama grupları, imla kuralları, sözdizimi genel kuralları, deyimler ve atasözleri vb. kategorilerinin genel çizgileri hakkında bilgi vermek.

Dersin İçeriği
1 Rusça fiillerde, özellikle de hareket fiillerinde, ayrıca deyimlerde раз- (разо-, рас-) ön ekinin örneklerle kullanım alanlarının belirlenmesi ve öğretimi.
2 Rusça fiillerde, özellikle de hareket fiillerinde, ayrıca deyimlerde с- (со-) ön ekinin örneklerle kullanım alanlarının belirlenmesi ve öğretimi.
3 -ся ile biten fiillerin kullanım alanları, anlamları ve çekimlerinin öğretimi. Etken ve edilgen yapılar (bitmiş ve bitmemiş fiillerle).
4 -ся ile biten fiiller. Edilgen (pasif) fiiller. Genel dönüşlü fiiller (eylemi yapan olmadan belirtilen edilgen yapılar). Fazisnıe (начинать – начать, , продолжать – продолжить, кончать – кончить) ve dönüşlü fazisnıe fiiller (начинаться – начаться, , продолжаться – продолжиться, кончаться – кончиться).
5 Tam dönüşlü fiiller. İşteş çatılı-karşılıklı dönüşlü fiiller.
6 Tamlama grupları (eşdizimlilik – kollokasyon) kavramı: tamlama uyumu-eşlemesi (soglasovanıe), tamlama gruplarında hal durumu soruları edatlı-edatsız (upravlenie), bütünleşme (primıkanıe) konuları.
7 Genel konu tekrarları. Fiiller konusu üzerine genel tekrar (bitmiş-bitmemişlik fiilleri, -ся ile biten fiiller, ön ekli ve ön eksiz hareket fiilleri). Tamlama grupları üzerine genel tekrar.
8 Ara Sınav
9 Soglasovanıye, Upravlenie, Primıkanıe – devamı. Bağlaçlı bileşik ve yan cümlelerde tamlama grupları.
10 Tamlama grubunda dominant kelimeye göre tür belirlenmesi. (İsim, sıfat, zamir, fiil ve zarflardan oluşan tamlama grupları.
11 Rusçada imla kuralları hakkında genel bilgi.
12 Rusça sözdiziminde cümlenin öğeleri üzerine genel bilgiler.
13 Örneklerle Rusçada deyim ve atasözleri.
14 Sınav öncesi genel konu tekrarı.
15 Dönem Sonu Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Fiillerin tamamlanmış tamamlanmamış türlerini anlar ve yazılı ve sözlü anlatımda kendini daha doğru ve düzgün şekilde ifade eder.
2 Kelime hazinesi genişler ve okuduğu bir metni daha rahat anlar.
3 Rusçada dönüşlü fiillerin anlamını ve yapısını öğrenir. Etken ve edilgen, Genel dönüşlü, işteş vb. birçok açıdan dönüşlü fiilleri kapsamlı şekilde öğrenerek dilin kullanım yönüne zenginlik katar.
4 Analitik ve eleştirel düşünme becerisi kazanarak cümle ve metin yapısını çözümleme alışkanlığı kazandırır.
5 Dildeki yapısal kuralları inceleyerek detaylı ve sistematik düşünmeyi öğrenir.Konuşurken kısa ama güçlü bir etki yaratmayı öğretir; anlatım yeteneğini artırır.
6 Rus toplumunun dili nasıl kullandığını öğrenir; farklı sosyal bağlamlardaki dil değişimlerini fark etmeye başlar.
7 Temel Rusça deyimlerin anlamlarını açıklar ve bağlam içinde kullanır. Yaygın Rus deyim ve atasözlerinin dilsel yapısını analiz eder ve kültürel değerleriyle ilişkilendirir.
8 Deyim ve atasözlerini kullanarak kısa diyaloglar, hikâyeler veya metinler üretir. Çağdaş Rus kültüründeki işlevlerini (ironi, mizah, ahlaki ders vb.) analiz eder.
9 Kalıp ifadelerle konuşarak dili daha akıcı, etkileyici ve kendinden emin kullanmayı sağlar.
10 .

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Ağız, çene ve dişlerin hücre, doku, organ ve sistem bazında normal yapı ve fonksiyonlarını, yaşam döngüsünü ve büyümenin etkilerini açıklar
2 Ağız çene ve diş sağlığının temel ve önemli belirleyicilerini, birey ve toplum için risk faktörlerini bilir, insan ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki etkileşimi değerlendirir.
3 Ağız,çene ve diş hastalıklarının nedenlerini, bu hastalıklara neden olabilecek sistemik hastalıklarla, çeşitli sistemik hastalıklara neden olabilecek ağız ve diş hastalıklarının organizmayı etkileme yollarını, hastalıklarda ortaya çıkan vücut ve ağız yapı ve fonksiyonlarındaki bozuklukları ve yol açtığı bulguları kavrar.
4 Ağız, çene ve diş hastalıklarının tanı, tedavi, önleme ve rehabilitasyon ilkeleri ile toplumda sık görülen ağız ve diş hastalıklarının yaygınlığı ve bunlara karşı koruyucu hekimliğe yönelik yaklaşımlara sahiptir.
5 Güvenli bir çalışma ortamı sağlar ve çalışma ekibinin diğer üyeleriyle sağlık, güvenlik ve klinik risk yönetimi ile ilgili çalışmalar yapar. Verimliliği daha da arttırmak için çalışma pozisyonları, görsel algılama, alet tutuşu, malzeme kullanımı, stres ve mental durumlarla başa çıkar ve çapraz enfeksiyon kontrolü yapar.
6 Hasta ve/veya hasta yakınlarından tıbbi ve dental öykü (anamnez) alır, diş, dişeti oral mukoza ve çene eklemi bölgesinin muayenesini yapar.
7 Ağız, çene ve diş sağlık sorunlarını tanımlamak, bulguları analiz etmek ve yorumlamak, tedaviyi yönlendirmek için aydınlatılmış onam alarak temel tanısal testleri ve girişimleri uygular.
8 Anamnez, fizik muayene ve tanısal test sonuçları, işlevsel değerlendirme ve klinik akıl yürütme becerisini kullanarak klinik tanı koyar.
9 Hastanın da katılımını sağlayarak tedavi ve takip planı oluşturur ve tedavilerini uygular, gerekli durumlarda ilgili uzmana sevk eder.
10 Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutar, hasta bilgilerini (epikriz, rapor vb.) hazırlar ve sunar.
11 Hastanın tanı, tedavi ve takip sürecinde kanıta dayalı ve hasta merkezli tedavi prensiplerini uygular.
12 Yaşamı doğrudan tehdit eden durumları tanır, tıbbi acil durumları yönetir ve yönlendirir.
13 Birey, aile ve toplumun ağız, çene ve diş hastalıklarının tanı, tedavi, önleme ve rehabilitasyon ilkeleri ile toplumda sık görülen ağız ve diş hastalıklarının yaygınlığı ve bunlara karşı koruyucu hekimliğe yönelik yaklaşımları uygular.
14 Diş hekimliği uygulamalarında sorumluluk alır; meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile etkili ekip çalışması yapar ve ilgili sektörlerle işbirliği içinde çalışır.
15 Mezun diş hekimi kütüphane ve diğer veri tabanlarından gerekli bilgilere ulaşabilir, ve bu bilgileri yorumlayabilme, bilimsel ve etkili olarak kullanabilme ve sunum konusunda yeterli olmalıdır.
16 Bilimsel ve teknolojik gelişmelere, mesleki uygulamalardaki değişimlere ve toplum gereksinimlerine yanıt verebilmek için yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak sürekli kendini geliştirir.
17 Birey ve toplum düzeyinde ağız, çene ve hastalıklarını önlemek ve sağlığını geliştirmek amacıyla diğer sağlık personeli ve sağlık kurumları ile işbirliği yapar.
18 Eğitim becerilerini kullanarak hasta ve hasta yakınları, toplum, diş hekimi dışı sağlık personeline eğitim ve danışmanlık verir.
19 Diş hekimliği uygulamalarında etik ilkeler doğrultusunda hareket eder, etik ikilemleri tanır ve çözümünde etik akıl yürütme prensiplerini uygular.
20 Mevcut yasal düzenlemelere uygun, diş hekimi sorumluluğunu bilerek, hasta ve diş hekimi haklarını gözeterek
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 13 2 26
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 2 2
Toplam iş yükü     88
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Khavronina S. A, Russian in exercises, Multilingual, 2001
Yardımcı Kaynaklar Pehlivanova K, Lebedova M, Resimli Rusça Dilbilgisi, Multilingual, 1998 •Buday V.G, Russkiy s alfavita. Minsk, 2003 Çernışov S, Poehali, Russkiy yazık dlya vzroslıh,Peterburg, 2009 Muravyeva L, Rusça’da Hareket Filleri, Multilingual, 1998

Ders İle İlgili Dosyalar