Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HAİKU Birinci Düzey AÇD635 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe ve Japonca
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ALİ VOLKAN ERDEMİR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Ders, dünyanın en kısa şiir formu haiku’nun Japonya’daki gelişimi, dünya serüveni ve Türkiye’de kavranışını konu edinecektir. Böylece genelde Japon şiir türleri, özelde haiku üzerine bilgi verilecektir. Haiku yazımı ile konu pekiştirilecektir.
Dersin Tanımı Japon şiir türleri ve bu türlerin içinden Haiku formu hakkında bilgi sahibi olunur.

Dersin İçeriği
1 Japon şiirinin kökenleri: 5/7 hece ölçüsünün gizemi
2 Klasik Japon şiri “Waka”
3 Kısa Japon şiir formu “Tanka”
4 Dünyanın en kısa şiir formu “Haiku”
5 Matsuo Basho ve haikunun oluşumu
6 Taneda Santoka ve serbest tarz haiku
7 Masaoka Shiki ve modern haiku
8 Ara Sınav
9 Günümüz Japon edebiyatında haikunun yeri
10 Dünyada haiku
11 Türkçede haiku
12 Haiku yarışmaları
13 Haiku yazımı
14 Genel tekrar
15 Yarıyıl Sonu Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Japon şiirinin kökeninde yatan yapıyı bilir.
2 Klasik Japon şiiri Waka hakkında bilgi sahibi olur ve yorumlar.
3 Japonya''daki kısa şiir formu Tanka hakkında bilgi sahibi olur ve yorumlar.
4 Japonya''da başlayıp Dünyaya yayılan Haiku şiir formu hakkında bilgi sahibi olur ve yorumlar.
5 Haiku ve Haiku''nun Japonya''daki en önemli temsilcisi Matsuo Basho hakkında bilgi sahibi olur ve yorumlar.
6 Serbest şiir tarzının özelliklerini bilir ve Taneda Santoka hakkında bilgi sahibi olur.
7 Günümüz Japon edebiyatında Haiku''nun yeri ve önemini kavrar.
8 Dünyada yazılan Haiku''ları inceler ve özelliklerinin ne kadar yansıdığını araştırır.
9 Türkiye''de yazılan Haiku''ları inceler ve özelliklerini karşılaştırmalı olarak yorumlar.
10 Türkiye ve Dünyada düzenlenen Haiku yarışmalarındaki dereceye girmiş Haiku''ları inceler ve yorumlar.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 3 45
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 13 3 39
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 8 8
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 5 10
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 1 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar (1) Akalın, L. Sami, Japon Şiiri, Tarih ve Antoloji, Varlık Yayınları, İstanbul, Şubat 1962. (2)Keene, Donald, Japanese Literature, An Introduction for Western Readers, Tuttle Publishing, New York, 1977. (3) Richie, Donald, Japanese Literature Reviewed, ICG Muse, Inc., New York, 2003. (4) Suichi Kato, Japon Edebiyatı Tarihi, Çeviren: Oğuz Baykara, Boğaziçi Yayınevi, 2012. (5)Teruhiko, Komachiya ve Hiro Yoshida, Nihon Bungakushi, ikinci basım.Tokyo Shoseki, Tokyo, 1998. (6)Saishin Kokugo Binran, 2014. (7)Teruhiko, Komachiya ve Hiro Yoshida, Nihon Bungakushi, ikinci basım.Tokyo Shoseki, Tokyo, 1998.

Ders İle İlgili Dosyalar