Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İŞARET DİLİ Birinci Düzey RTS437 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETMEN MUSTAFA DOĞMUŞ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Öğr. Gör. Selahattin Çarkıt
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Dersin amacı Türk işaret dili alfabesi temel kelime ve dilbilgisi yapılarını öğreterek dersi alan öğrencilerin işitme engellilerle bu dil aracılığıyla iletişim kurmasını sağlamak. Öğrencilerin sözsüz iletişim becerilerini geliştirmek ve toplumun bir parçası olan işitme engelliler hakkında olumlu biliş durumu oluşturmak.
Dersin Tanımı İşaret dili işitme engellilerin kendi aralarında ve bu dili bilen insanlarla iletişim kurarlarken belli kelimelerle el hareketlerini ve yüz mimiklerini kullanarak oluşturdukları görsel dildir.

Dersin İçeriği
1 İşaret dili ve çevre (Aile ve çevresiyle ilgili işaretler)
2 Okul ve eğitim işaretleri
3 Gıda ve giyim işaretleri
4 Tid bilgisi kavramları (işaret dilinin belirgin özellikleri)
5 Duygular ve eşyalar
6 Zaman ve zaman dilimleri
7 Midterm
8 Trafik ve canlılar
9 Meslekler
10 Spor ve coğrafi terimler
11 Karşılıklı konuşma
12 Kendini işaret diliyle kamusal alanda rahatça ifade edebilme
13 İşaret dilini bilmeyenler ve engelliler arasında iletişimi sağlayabilme
14 Final exam
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Aile ve çevresiyle ilgili işaretleri bilir.
2 Türk işaret dilinin belirgin özelliklerini bilir.
3 Okul ve eğitimle ilgili işaretleri bilir.
4 Gıda ve giyim işaretlerini bilir.
5 Duygu ve eşyalarla ilgili işaretleri bilir.
6 Zaman ve zaman dilimlerini, günleri, ayları, mevsimlerin işaretlerini bilir.
7 Trafik ve canlılarla ilgili işaretleri bilir.
8 Mesleklerin işaretlerini bilir.
9 Spor ve coğrafi terimlerin işaretini bilir.
10 İşitme engelli biriyle işaret dili yoluyla rahatlıkla iletişim kurabilir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 2 2
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 10 10
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 15 15
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     101
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 1 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Türk Dili İşaret Sözlüğü - Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nün hazırladığı kitap.
Yardımcı Kaynaklar İşaret diliyle ilgili videolar.

Ders İle İlgili Dosyalar