Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HEMŞİRELİK KURAMLARI II Birinci Düzey HES 610 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MERAL BAYAT
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konu anlatımı ve tartışma. Bütün öğrencilerin tartışmaya katılması beklenmektedir. Dönem sonunda saha / klinik stajı/ vaka çalışması yer almaktadır.
Dersin Amacı Hemşireliğin yıllar içindeki bilimsel gelişmesinin hemşirelik uygulama, yönetim, araştırma ve müfredata yansımasının incelenmesi ve bir teorisyenin modeline göre klinik uygulama/ vaka çalışması yapılması.
Dersin Tanımı Bu ders değişik düzeylerdeki teorilerin hemşirelikte kullanımlarını inceler

Dersin İçeriği
1 Sonuç paradigması (outcome) / Sistem paradigması
2 Bakım/insan olma paradigması
3 Diğer modeller
4 Orta düzey teori örnekleri
5 Hemşirelik modellerinin çeşitli alanlarda kullanılması (Eğitimde-müfredat programında, uygulamada, araştırmada, ve yönetimde kullanılması)
6 Kitap tartışması
7 Uygulama/ Vaka Çalışması
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hemşireliğin paradigmaları arasındaki benzerlik ve farklılıkları anlamak
2 Hemşirelikteki diğer modellerden örnekleri incelemek
3 Hemşirelikteki orta düzey teorilerini incelemek
4 Hemşirelik modellerinin hemşirelik eğitim, uygulamada, araştırma ve yönetimde kullanılmalarını inceleme
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi lisans programını başarı ile tamamlayan öğrencilerin aşağıdakileri yapabilmeleri beklenir: Türkiye’de temel siyasi, hukuki ve idari organların yapıları, örgütlenmeleri ve işleyişi hakkında bilgiye sahip olduğunu gösterir.
2 Siyaset bilimi ve kamu yönetimi ile ilgili temel kavramları, ilkeleri, modelleri, teorileri ve paradigmaları açıklar.
3 Türkiye’de kamu, özel ve kar amacı gütmeyen örgütlerin yönetişimini şekillendiren kanunları ve düzenlemeleri bulur ve yorumlar.
4 Kamu politikası sorunlarını belirlemek, tanımlamak, analiz etmek ve çözmek için çeşitli kavram, model, yaklaşım, çerçeve ve yöntemleri kullanır.
5 Çeşitli perspektiflerden kamu politikalarının önemli sebep ve sonuçlarını tartışır.
6 Etkili ve verimli kamu hizmeti sunumu için gerekli olan planlama, örgütleme, muhasebe ve bütçeleme gibi temel yönetim becerileri hakkında bilgi sahibi olduğunu gösterir.
7 Çağdaş modern devletlerin küreselden yerele kadar günümüzde karşı karşıya olduğu sorunlarla baş etmek için kullandığı karar alma stratejilerini belirler.
8 Siyaset ve kamu yönetimi ile ilgili bilgileri ve düşünceleri sözel sunum ve yazılı rapor aracılığı ile etkili biçimde Türkçe ifade eder.
9 Siyaset ve kamu yönetimi üzerine yaptığı araştırmalarda bilimsel veri toplama ve analiz tekniklerini etkili biçimde kullanır.
10 Bilimsel ve etik standartlara uygun akademik rapor yazar.
11 Veri işleme, yeniden düzenleme, analiz ve değerlendirme için Word, Excel ve PowerPoint gibi temel bilgisayar programlarını kullanır.
12 Evrensel insan hakları ve özgürlüklere, demokrasiye saygı duyar, etik, akademik ve profesyonel standartları gerçekleştirmeye çalışır.
13 Teoride, pratikte ve teknolojide meydana elen gelişmeleri takip ederek hayat boyu öğrenmeyi destekler.
14 Akademik ve profesyonel amaçlar için ikinci bir dilde iletişim becerilerine sahip olduğunu gösterir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 10 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 5 8 40
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 8 8
Araştırma 1 3 3
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Meleis, A. Theoretical Nursing Development and Progress (5th Ed.) Wolters Kluwer Health/ Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2012. McKenna, H., Nursing Theories and Models, (Firsth Ed.), Routledge, London, 1997 Chinn, P. & Kramer, M., Theory and Nursing Integrated Knowledge Development, (5th Ed.) Mosby, St Louis, 1999. McKenna H. P., Murphy F. A. Pajnkihar M., Fundamentals of Nursing Models, Theories and Practice (second Ed.), John Wiley & Sons, Ltd, Malden, 2014. Allıgood M. R., Nursıng Theorısts and Theır Work, (8 th Ed.), Elsevier Mosby, St. Louis, 2014. George, J. B., The Base for Professional Nursing Practice , (6th Ed.) Pearson Education Limited, 2014. Smith M.C., Parker M. E., Nursing Theories & Nursing Practice (Fourth Ed.) F. A. Davis Company, Philadelphia, 2015. Parker M. E., Nursing Theories and Nursing Practice, (second edition), F. A. Davis Company, Philadelphia, 2005. Karadağ A, Çalışkan N, Göçmen B. Z.., Hemşirelik Teorileri ve Modelleri, (1. Bs.) Akademi basım ve Yayıncılık, 2017. Fawcett J., Contemporary Nursing Knowledge- Analysis and Evaluation of Nursing Models and theories (Second Ed.) F.A. Davis Company, Philadelphia., 2006.
Yardımcı Kaynaklar Bach, R., Martı Jonathan Livinston, Epsilon Yayıncılık Hizm. Tic. San. Ltd. Şti. İstanbul 1997.

Ders İle İlgili Dosyalar