Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ANABİLİM DALI SEMİNERİ İkinci Düzey GZT 526 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ALİ KORKMAZ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. EBRU DAVULCU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Teorik, Uygulamalı, Öğrenci Merkezli Çalışmalar
Dersin Amacı Bilimsel bir çalışma için konunun, amacın, önemin, sınırlılıkların belirlenmesi sürecini, hipotez oluşturmayı ve kaynakların kullanımını, yazım aşamasında dikkat edilmesi gereken kuralları anlatarak, öğrenciyi akademik bazlı çalışmalar (makale, seminer, bildiri, tez vb.)yapmaya hazırlamak.
Dersin Tanımı "Anabilim Dalı Semineri" dersi, lisansüstü öğrenim gören öğrencinin, gerek derslerinde gerekse ders dönemi sonunda tez döneminde yapacağı çalışmaların bilimsel bir nitelik taşıması için gereken bilgilerin verildiği temel bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Bilgi, bilimsel bilgi nedir?
2 Araştırma, bilimsel yöntem kullanarak bilimsel bilgi üretebilmek.
3 Araştırmanın amaçları, özellikleri nelerdir? İyi bir araştırma konusunun özellikleri nelerdir?
4 Araştırmacıyı güdüleyen faktörler nelerdir? Araştırmada sorun tespiti nasıl yapılır? bu sorunun önemi, sınırlılıkları nelerdir?
5 Araştırmada veri toplama aşamaları.
6 Araştırma metodolojileri nelerdir? (Niceliksel-niteliksel)
7 Kuram, varsayım, hipotez ilişkisini kurmak.
8 Araştırma sonuçlarını değerlendirme, yorumlama, öneri geliştirme.
9 Alıntı yaparken uyulması gereken kurallar
10 Çalışılması planlanan konuya ilişkin genel tarama
11 Çalışılması planlanan konuya ilişkin genel tarama
12 Çalışılması planlanan konuya ilişkin genel tarama
13 Tarama sonuçlarını raporlama
14 Seminer çalışmasının sunumu
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilimsel bir çalışma yapabilmek için yapılması gerekenler hakkında genel bilgi sahibi olmak (sorun tespiti, veri toplama, veri analizi, sonuçlar, yorumlama)
2 Kaynak belirleme, toplama konusunda bilgi sahibi olmak
3 Konu belirlemenin esasları.
4 Konunun önem ve sınırlılıklarını tespit edebilmek
5 Çalışmanın dayandığı kuram, varsayım doğrultusunda bir hipotez geliştirebilmek.
6 Yazım aşamasında uyulması gereken kuralları bilmek.
7 Bir bilimsel çalışma için kullanılabilecek niceliksel ve niteliksel inceleme metodları
8 Yapılacak bilimsel çalışmada kullanılacak metodu belirleyebilmek.
9 Verileri toplama ve değerlendirme-yorumlama, öneri geliştirebilme hakkında bilgi sahibi olmak.
10 Kaynak gösteriminde dikkat edilmesi gereken kuralları bilmek.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Avrasya coğrafyasını ve bu coğrafyada yaşayan toplumları tanır.
2 Türk Dünyasının tarihini bilir, Türk Dünyasında meydana gelen gelişmeleri takip eder ve varsa sorunlara çözüm üretir.
3 Avrasya bölgesi toplumlarının iktisat, uluslararası ilişkiler, dil, edebiyat, tarih, sanat tarihi, sosyoloji, coğrafya vb. alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilmek, bu alanlarda yorum, analiz ve değerlendirme yapar.
4 Türk Dünyasının etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine araştırmalar yapar ve bu hususta bilgi ve donanıma sahip olur.
5 Avrasya coğrafyasındaki dil, edebiyat, tarih, sanat, sanat tarihi, sosyoloji, iktisat, işletme, uluslararası ilişkiler, antropoloji vd. alanlarda gelişmiş bir duyarlılık ve birikime sahip olur.
6 Avrasya coğrafyasındaki siyasi, ekonomik ve sosyokültürel sorunlara dair temel bilgilere sahip olur ve bunlara çözüm önerileri sunabilme becerisi kazanır.
7 Avrasya coğrafyasındaki devletlerin birbirleri ile olan çok yönlü ve çok boyutlu ilişkilerini analiz eder.
8 Çağdaş Türk lehçe ve şivelerinden en az birini ileri düzeyde bilir. Rus, Çin, Fars ve Arap dillerinden birini de orta seviyede bilir.
9 Türk dünyasının siyasi ve ekonomik anlamda etkileşimde bulunduğu devletleri tanır ve onlar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
10 Türk dünyası başta olmak üzere öteki komşu halkların dil, din, kültür, çevre, etnik ve sosyal sorunlarını tespit ve analiz edecek, çözümler sunacak seviyede bilgi ve becerisine sahip olur.
11 Alanla ilgili bilimsel araştırma projeleri yapabilecek bilgi ve donanıma sahip olmak, problem ve sorunlara çözüm üretecek şekilde model kurma ve hipotez geliştirebilme becerisi kazanır.
12 Bilimsel etik hususunda sorumluluk bilinci kazanır.
13 Avrasya coğrafyasında meydana gelen siyasi ve sosyal olaylara farklı perspektiflerden bakabilme becerisi geliştirir.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 5 60
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 20 40
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Vedat Akman, Uğur Özgöker Bilimsel Araştırma Ve Çalışma Yöntemleri; Şener Büyüköztürk Bilimsel Araştırma Yöntemleri; Veysel Sönmez, Füsun G. Alacapınar Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri; Sami Güven Toplumbiliminde Araştırma Yöntemleri
Yardımcı Kaynaklar Şadi Can Saruhan, Ata Özdemirci Bilim, Felsefe ve Metodoloji; Nilgün Çelebi Sosyoloji ve Metodoloji Yazıları; Medeni Ayhan Bilim Tarih ve Metodoloji

Ders İle İlgili Dosyalar