Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ANADOLU HALK KÜLTÜRÜ Birinci Düzey TUR311.4 Seçmeli 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ NAZLI AYSİN ÖRNEK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. öĞR. ÜYESİ NAZLI AYSİN ÖRNEK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze, ancak çoğu zaman öğrenci de derse aktif olarak katılır.
Dersin Amacı Bu dersin amacı, Anadolu’nun zengin halk kültürünü tarihsel ve toplumsal bağlamda inceleyerek öğrencilerin halk inançları, ritüelleri, sözlü kültür ürünleri, gündelik yaşam pratikleri ve somut olmayan kültürel miras unsurları hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır.
Dersin Tanımı Anadolu Halk Kültürü dersi, Anadolu coğrafyasında yüzyıllar boyunca şekillenen inanç sistemlerini, gelenek ve görenekleri, geçiş ritüellerini, sözlü kültür ürünlerini, gündelik yaşam pratiklerini ve somut olmayan kültürel miras unsurlarını ele alan bir derstir. Bu derste, halk kültürünün tarihsel kökenleri, toplumsal işlevleri ve günümüzdeki yansımaları incelenir, kültürün korunması, yaşatılması ve turizm bağlamında değerlendirilmesi üzerine bir bakış açısı kazandırılır.

Dersin İçeriği
1 Kültür Kavramı
2 Nazar İnancı
3 Uğursuzluk ve Korunma İnançları
4 Düğün Ritüelleri
5 Doğum ve Çocukla İlgili İnançlar
6 Toplumsal Kabul Ritüelleri
7 Ölüm ve Yas Ritüelleri
8 UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Kavramı
9 Türkiye’den UNESCO Mirasları I (Meddah geleneği, Karagöz-Hacivat, Aşıklık geleneği)
10 Türkiye’den UNESCO Mirasları II (Nevruz kutlamaları, Mevlevi Sema Törenleri, Geleneksel sohbet toplantıları: Yaren, Barana vb.)
11 Halk Müziği ve Halk Dansları
12 Halk Mutfağı ve Yemek Kültürü
13 Halk Takvimi ve Mevsimlik Bayramlar
14 Genel Değerlendirme ve Sunumlar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kültür ve halk kültürü kavramlarını tanımlayarak kültür–gelenek–görenek–norm–değer ilişkisini açıklayabilir.
2 Anadolu’da yaygın olan inanç ve uygulamaları (nazar, uğursuzluk, büyü vb.) tarihsel ve toplumsal bağlamda değerlendirebilir.
3 Geçiş ritüelleri (doğum, evlenme, sünnet, ölüm) ve toplumsal kabul pratiklerinin birey-toplum ilişkilerindeki işlevini analiz edebilir.
4 Anadolu halk kültürünün sözlü, müziksel, dramatik ve görsel unsurlarını tanıyabilir ve örneklerle açıklayabilir.
5 UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras kavramını açıklar ve Türkiye’den bu kapsama giren unsurları örneklerle tartışabilir.
6 Anadolu halk kültürünün günümüzdeki değişim ve dönüşümünü (modernleşme, turizm, medya etkisi) eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilir.
7 Halk kültürünü sosyo-kültürel, tarihsel ve antropolojik perspektiflerle inceleyerek akademik yorum yapabilir.
8 Halk kültürünün korunması ve gelecek kuşaklara aktarılmasında birey ve kurumların rolünü kavrayabilir.
9 Anadolu halk kültürü unsurlarını turizm bağlamında değerlendirme becerisi kazanabilir.
10 Ders kapsamında öğrendiği bilgileri kullanarak kendi kültürel çevresinden örnekleri bilimsel bir yaklaşımla inceleyebilir ve sunum yapabilir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur,
2 Turizm işletmeciliği alanındaki ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgiye sahip olur,
3 İngilizcede en az Avrupa Dil Portföyü C1 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
4 İkinci bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
5 Yazılı, sözlü ve sözsüz olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir,
6 Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, sentezler, analiz eder, yorumlar ve değerlendirir,
7 Sahip olduğu bilgiyi bilinen ve yeni sorunların çözümünde kullanır,
8 Toplumsal ve mesleki etik değerleri bilir, bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışları geliştirir,
9 Hem temel hem de alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımlarını ileri düzeyde kullanır,
10 İşletme ve iktisat alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur,
11 Turizm işletmelerini (otel işletmesi, seyahat işletmesi, yiyecek içecek işletmesi vb) etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular,
12 Turizm alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve uygular,
13 Başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır,
14 Kendini kişisel ve mesleki anlamda sürekli geliştirir, kendi kendine öğrenme için sorumluluk alır ve bunu gösterir,
15 Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turizm işletmeciliğinin gerektirdiği şekilde özen gösterir,
16 Hizmet alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur,
17 Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerle iletişim kurar,
18 Atatürk ilkeleri ve inkılâpları konusunda bilgiye sahip olur ve Cumhuriyet’in temel değerlerini benimser,
19 Dünya ve Türkiye kültür ve coğrafyası hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olur,
20 Turizm işletmelerinde hizmet verme süreçlerini bilir ve misafir memnuniyeti sağlayacak şekilde yerine getirir.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 2 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 4 2 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 2 2
Toplam iş yükü     54
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Anadolu Halk Kültüründe İnanış ve Ritüeller
Yardımcı Kaynaklar Diğer çevrimiçi materyaller.

Ders İle İlgili Dosyalar