Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE TASAVVUF İkinci Düzey TİB 514 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe, Arapça.
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. OSMAN NURİ KÜÇÜK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. MESUT SANDIKÇI
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Tasavvufun İslam düşüncesi içerisindeki yerini detaylı bir şekilde ele almak.
Dersin Tanımı Bu ders Tasavvufun genel olarak islam düşüncesi içerisindeki yerini araştırmaya yönelik bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Tasavvufun islami ilimler arasındaki yeri
2 Tasavvuf ilmine ait özellikler.
3 Bilgi kaynağı olarak kalp.
4 Gazali'nin hayat serüveni ve el-Munkız üzerinden tasavvufun kelam,felsefe ve batınilik ile ilişkisi
5 Tasavvufi düşüncede insan.
6 sufilerin Kur'an anlayışı.
7 Sufilerin hadis anlayışları ve tasavvufi hadis şerhleri.
8 İslam tasavvufunun kaynağı sorunu.
9 Tasavvuf- felsefe ilişkisi
10 Tasavvufta var oluş.
11 Tasavvufi tecrübenin epistemolojik değeri.
12 Mistisizm- tasavvuf ilişkisi
13 Tasavvufun ortaya çıkış ve gelişim sürecinde diğer disiplinlerle etkileşimi.
14 İbnü'l- Arabi Düşüncesinde Varlık ve Din
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tasavvufun diğer ilimler içindeki yerini kavrama
2 İnsanın varlık alemdeki yerini tasavvufi perspektiften anlama
3 Diğer mistik dinlerle tasavvufu mukayese edebilme
4 İnsanlık tarihi içerisinde insanın mistik yönelimlerinin kaynağını bilme
5 İslam düşüncesi içerisinde tasavvuf düşüncesinin yeri ve konumu
6 İslami ilimler içerisinde mukayeseli çalışabilme
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar, (MUİFV. Yay), İstanbul 1990; William Chittick, Tasavvuf, Kısa Bir Giriş, çev: Turan Koç, (İz Yay.9, İstanbul 2003. Annemarie Schimmel, İslam’ın Mistik Boyutları, çev: Ergun Kocabıyık, (Kabalcı Yay.), İstanbul 1999 Mustafa Kara, Din Hayat Sanat Açısından Tekkeler ve Zâviyeler, (Dergah Yay), İstanbul 1990. Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, (Dergah Yay.) İstanbul 1998
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar