Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLGİ ŞİFRELEME YÖNTEMLERİ Birinci Düzey EM 427 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Lisans öğrencileri için herhangi bir önkoşul bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. İLKER DALKIRAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı --
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı, elektronik ortamda saklanan her türlü bilginin güvenliğinin sağlanması veya iyileştirilmesi amacıyla geliştirilmiş şifreleme algoritmalarının analizi, tasarımı ve benzetimi için temel matematiksel kavramların ve yöntemlerin incelenmesidir.
Dersin Tanımı Bilgi şifreleme ve şifre çözme algoritmalarının tasarım esasları ve yöntemleri hakkında temel bilgilerin verilmesi.

Dersin İçeriği
1 Şifreleme ve şifre çözme algoritmalarının önemi, tarihsel gelişimi ve bilgi şifreleme ile ilgili temel kavramlar.
2 Klasik şifreleme algoritmalarının temel prensiplerinin incelenmesi ve farklı kriterler dikkate alınarak sınıflandırılması.
3 Simetrik anahtar yöntemine dayalı klasik şifreleme algoritma örnekleri.
4 Simetrik anahtar yöntemine dayalı klasik şifreleme algoritma örnekleri.
5 Simetrik anahtar yöntemine dayalı klasik şifreleme algoritma örnekleri.
6 Simetrik olmayan anahtar yöntemine dayalı klasik şifreleme algoritma örnekleri.
7 Simetrik olmayan anahtar yöntemine dayalı klasik şifreleme algoritma örnekleri.
8 Karıştırma algoritmaları.
9 Karıştırma algoritmaları.
10 Rastgele sayı üreteçleri.
11 Rastgele sayı üreteçleri.
12 Elektronik imza.
13 Modern şifreleme algoritmaları.
14 Modern şifreleme algoritmaları.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Mühendislik konularında matematik ve fen bilgilerini uygulama becerisine sahip olur.
2 Bireysel çalışma becerisine sahip olur.
3 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisine sahip olur.
4 Problemlere çözümler getirirken ulusal çıkarları gözetir.
5 -
6 -
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     90
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Alfred J. Menezes, Paul C. Van Oorschot, Scott A. Vanstone, Handbook of Applied Cryptography, CRC Press.
Yardımcı Kaynaklar --

Ders İle İlgili Dosyalar