Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ACİL HASTA BAKIMI - I Birinci Düzey İAY192 2 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞR. GÖR. DR. ALİ BAŞGÜN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze anlatım tekniği, hastanede klinik uygulama, role-play yöntemi ile vaka senaryoları canlandırma
Dersin Amacı Hastanın değerlendirilebilmesi için algoritma geliştirmek, stresi ve mesleki stres kaynaklarını ve stresle başa çıkma yöntemlerini tanımlamak, Erişkinin soluk yolunu değerlendirmek, ventilasyonu/perfüzyonu bozan durumları fark etmek, gerekli ise ileri hava yolu yöntemlerini kullanmaya karar vermek. İlk değerlendirmeyi belirlenen süre içinde tamamlamak, bu süreçte hastayı değerlendirmek, öncelikleri belirlemek, olayları birbiri ile ilişkilendirmek ve tedavi olasılıklarını değerlendirmek. Hastane öncesi acil bakımda kullanılan terimlerden bir küçük tıbbi sözlük oluşturmak. Solunum ve dolaşımla ilgili hastalıkların tıbbi acil kapsamında nasıl ele alındığını ve bunların patofizyolojisini anlamak
Dersin Tanımı Bu derste öğrenciler hastane öncesi süreçte farklı tıbbi ve travmatik acil statüsünde sorunu olan hastaları değerlendirmeyi ve gereksindikleri uygun acil bakımı öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği
1 Hastane öncesi acil bakım , Acil bakımda kullanılan kısaltmalar
2 Stres, Acil bakım verenlerde duygusal stres
3 Vital bulgular,İlk inceleme, İkinci inceleme, Hastanın değerlendirilmesi
4 Fiziksel muayene yöntemleri (İnspeksiyon, palpasyon, perküsyon, oskültasyon)
5 Kardiyo-pulmoner resüsitasyon, Yabancı cisimle boğulmalarda ilkyardım
6 Solunum acilleri (KOAH, Astım, kronik bronşit, Pulmoner amfizem),
7 Solunum Acilleri (en ölümcül travmatik dispne sebepleri: Hava yolu obstrüksiyonu, Pnömotorakslar, Masif hemotoraks, Yelken Göğüs, Kardiyak Tamponad vb)
8 Kardiyo- vasküler aciller, Kardiyak kökenli göğüs ağresı nedenleri, İKH''''''''''''''''''''''''''''''''da risk faktörleri, AMI, KKY, Akut akciğer ödemi, Pulmoner emboli, Abdominal ve torakal aort anevrizmaları
9 vize
10 Ara sınav değerlendirmesi. Sınav sorularının cevapları ile ilgili geri bildirimlerin yapılması. aciller, Kardiyak kökenli göğüs ağresı nedenleri, İKH''''''''''''''''''''''''''''''''da risk faktörleri, AMI, KKY, Akut akciğer ödemi, Pulmoner emboli, Abdominal ve torakal aort anevrizmaları
11 Temel EKG düzeyinde ölümcül disritmilerin tanımlanması
12 Temel EKG düzeyinde ölümcül disritmilerin tanımlanması
13 Sinir sistemi hastalıklarını (Beyin krizi, menenjit, epilepsi, baş ağrıları vb.) değerlendirmek, acil bakım uygulamak
14 Sinir sistemi hastalıklarını (Multibl skleroz, Myastenia Gravis, Parkinson vb)değerlendirmek, acil bakım uygulamak
15 Genel değerlendirme - Vaka çalışmaları
16 Genel değerlendirme - Vaka çalışmaları
17 FİNAL SINAVI
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Olay yeri güvenliği sağlama becerisi kazandırabilme
2 Hastane öncesi süreçte primer ve sekonder muayene yöntemlerini kullanarak acil hastaya ön tanı koyma becerisi kazandırabilme
3 İş ve vaka yönetiminden kaynaklanan stresör faktörlerle mücadele etme yeteneği ve kriz yönetimi bilgi-becerisi kazandırabilme
4 Kardiyo-pulmoner Resüsitasyon Yapabilme bilgi ve becerisi kazandırma
5 Kısmi ve tam havayolu tıkanıklığında (Heimlich Manevrası) uygun acil yardım yaklaşımlarını uygulayabilme
6 Travmatik dispne olgularını yönetme becerisi kazandırabilme
7 Medikal distne olgularını yönetme becerisi kazandırabilme
8 Göğüs ağrılı hastada "MONA" yaklaşımını uygulayabilme ve olguyu "Güvenlik Çemberi"ne alabilme becerisi kazandırabilme
9 Temel EKG düzeyinde ölümcül ritimleri tanıyabilme becerisi kazandırabilme
10 Vaka simülasyonları hazırlayabilme, Rol-play yöntemini kullanarak vakalarla empati kurabilme

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Japonca okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Japonca dil yeterliğini kazanır.
2 Japon Edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
3 Japon dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, konularında yetkinlik kazanır.
4 Japoncadan Türkçeye, Türkçeden Japoncaya farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
5 Dilbilgisi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
6 Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
7 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
8 Disiplinler arası bilgi birikim ve bakış açısı kazanır. Dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinler arası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
9 Edebiyat kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
10 Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
11 Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
12 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
13 Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 4 60
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 3 6
Ara sınavlar 2 1 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 15 4 60
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     137
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar Doğan M. (2020. Paramedik. Akademisyen yayın evi

Ders İle İlgili Dosyalar