Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İKİNCİ TİP BULANIK MANTIK SİSTEMLERİNE GİRİŞ Birinci Düzey SHA 540 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. MUSTAGİME TÜLİN YILDIRIM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Sınıf ortamında teorik bilgiler aktarılmakta, konulara ait uygulamalar bilgisayar ortamında MATLAB ile gösterilmektedir.
Dersin Amacı Dersin amacı 1.tip ve 2.tip bulanık mantık sistemleri hakkında bilgi verip, 2.tip bulanık mantık sistemlerini tanıtmaktır.
Dersin Tanımı 1.tip bulanık sistem bileşenleri, 1.tip üyelik fonksiyonları, 2.tip bulanık sistem bileşenleri, 2.tip üyelik fonksiyonları, tip azaltma işlemi, 2.tip bulanık mantık sistemlerinin uygulama alanları, 2.tip bulanık mantık sistemlerinin avantaj ve dezavantajları.

Dersin İçeriği
1 1.tip bulanık mantık sistemleri ve 2.tip bulanık mantık sistemleri hakkında kısa bilgi
2 1.tip bulanık mantık sistemi akış diyagramı
3 1.tip bulanık üyelik fonksiyonları
4 1.tip bulanık kümeler
5 2.tip bulanık mantık sistemleri
6 2.tip bulanık mantık sistemi akış diyagramı
7 2.tip bulanık üyelik fonksiyonları
8 2.tip aralık bulanık kümeler
9 Tip azaltımı
10 Tip azaltım yöntemleri
11 2.tip bulanık mantık sistem uygulamaları
12 2.tip bulanık mantık sistem uygulamaları
13 2.tip bulanık mantık sistem uygulamaları
14 2.tip bulanık mantık sistem uygulamaları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dersin sonunda öğrenciler 1.tip ve 2.tip bulanık mantık sistemleri hakkında temel bilgilere sahip olacaklardır.
2 -Dersin sonunda öğrenciler 1.tip bulanık üyelik fonksiyonları hakkında temel bilgilere sahip olacaklardır.
3 -Dersin sonunda öğrenciler 1.tip bulanık kümeler hakkında temel bilgilere sahip olacaklardır.
4 -Dersin sonunda öğrenciler 2.tip bulanık üyelik fonksiyonları hakkında temel bilgilere sahip olacaklardır.
5 -Dersin sonunda öğrenciler 2.tip bulanık kümeler hakkında temel bilgilere sahip olacaklardır.
6 -Dersin sonunda öğrenciler tip azaltımı ve tip azaltma yöntemleri hakkında temel bilgilere sahip olacaklardır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2 Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3 Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4 Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5 Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6 Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7 Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8 Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9 Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10 Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11 Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12 Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13 Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14 Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15 Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16 Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17 Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 10 5 50
Sunum / Seminer hazırlama 2 5 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     188
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Jerry M. Mendel, "Uncertain Rule-Based Fuzzy Logic Systems: Introduction and New Directions", Prentice Hall, 2001.
Yardımcı Kaynaklar Oscar Castillo, Patricia Melin, "Type-2 Fuzzy Logic: Theory and Applications", Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2008.

Ders İle İlgili Dosyalar