Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SOSYAL BİLGİLERDE SÖZLÜ VE YAZILI EDEBİYAT Birinci Düzey SBÖ 304 Zorunlu 6 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. SEMİH ZEKA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Mit ve mitin özellikleri; miti oluşturan etmenler; mitin diğer türlerden farkı; destan ve destanın özellikleri; destanı oluşturan etmenler; sözlü ve yazılı destanlar; destanların ortak özellikleri; seyahatname ve gezi yazıları, gezi türü ve seyahatnamenin karşılaştırılması; tarihi romanlar, mitos, keşifler, şiir ve hikâyeler, denemeler ve belgesellerin Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılması ve uygulanması.
Dersin Tanımı Edebi metinler ve türleri, mitler, destanlar, efsaneler, seyahatnameler, siyasetnameler, menakıpnameler, gazavatnameler, tarihi romanlar masallar, hikâyeler, türküler, kâşif günlükleri, şiirler, anılar, denemeler, hikâyecikler (anekdotlar), biyografiler, mektuplar vb.nin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılması.

Dersin İçeriği
1 Ders izlencesinin paylaşımı, dersin anlatımında kullanılacak yöntemler hakkında bilgi verilmesi
2 Sosyal Bilgiler Eğitiminde Edebiyat
3 Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Tarihi Roman
4 Edebiyat ve Sosyal Bilgiler İlişkisine Bir Örnek: Bir Namus Meselesi’nde Karamanlılar ve Kayseri
5 Edebiyat ve Sosyal Bilgiler İlişkisine Bir Örnek: Faruk Nafiz Çamlıbel’in Han Duvarları Adlı Şiiri
6 KİRALIK KONAK (YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU) ve YEŞİL GECE (REŞAT NURİ GÜNTEKİN) Romanlarında Sosyal Bilgiler Dersine dair Tespitler
7 FATİH-HARBİYE (PEYAMİ SAFA) ve VURUN KAHPEYE (HALİDE EDİP ADIVAR) Romanlarında Sosyal Bilgiler Dersine dair Tespitler
8 OSMANCIK (TARIK BUĞRA) ve ATEŞTEN GÖMLEK (HALİDE EDİP ADIVAR) Romanlarında Sosyal Bilgiler Dersine dair Tespitler
9 YABAN (YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU) ve KUYUCAKLI YUSUF (SABAHATTİN ALİ) Romanlarında Sosyal Bilgiler Dersine dair Tespitler
10 ÇALIKUŞU (REŞAT NURİ GÜNTEKİN) ve KÜÇÜK AĞA (TARIK BUĞRA) Romanlarında Sosyal Bilgiler Dersine dair Tespitler
11 MESİHPAŞA İMAMI (SEMİHA AYVERDİ) ve GARİPLER SOKAĞI (OKTAY AKBAL) Romanlarında Sosyal Bilgiler Dersine dair Tespitler
12 YORGUN SAVAŞÇI (KEMAL TAHİR) ve ACIMAK (REŞAT NURİ GÜNTEKİN) Romanlarında Sosyal Bilgiler Dersine dair Tespitler
13 SULTAN HAMİD DÜŞERKEN (NAHİD SIRRI ÖRİK) ve ÜÇ İSTANBUL (MİTHAT CEMAL KUNTAY) Romanlarında Sosyal Bilgiler Dersine dair Tespitler
14 ESİR ŞEHRİN İNSANLARI (KEMAL TAHİR) ve ONLAR DA İNSANDI (CENGİZ DAĞCI) Romanlarında Sosyal Bilgiler Dersine dair Tespitler
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Edebiyat ve edebi tür kavramları hakkında bilgi sahibi olur.
2 Edebiyat ile Sosyal Bilgiler arasındaki ilişkiyi öğrenir.
3 Çeşitli edebi türlerin Sosyal Bilgiler dersinde nasıl kullanılacağı hakkında bilgi sahibi olur.
4 -
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 2 8
Ödevler 2 4 8
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 1 1
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     50
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Sosyal Bilgilerde Sözlü ve Yazılı Edebiyat İncelemeleri Editör(ler) : Halil Tokcan Yayınevi: Pegem Akademi Yayıncılık
Yardımcı Kaynaklar Türk edebiyatından roman, şiir, hikaye vb. örnekleri

Ders İle İlgili Dosyalar