Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSTATİSTİK MEKANİK-II Üçüncü Düzey FİZ 604 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Resmi ön koşul olmamakla beraber İSTATİSTİK MEKANİK I dersinin alınması tavsiye edilir.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET ERTAŞ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. MEHMET ERTAŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ...
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Çok parçacıklı sistemlerin fiziğini anlamak, istatistik fizik konularıyla ilgili problemleri formüle edebilmek ve karmaşık problemleri çözmek.
Dersin Tanımı Çok parçacıklı sistemlerin fiziğinin kavramlarının daha detaylı tanımlanması ve verilmesi

Dersin İçeriği
1 Fermi-Dirac istatistiği ve uygulamaları
2 Fermi-Dirac istatistiği ve uygulamaları
3 Bose-Einstein istatistiği ve uygulamaları
4 Bose-Einstein istatistiği ve uygulamaları
5 Spin-1/2 Ising ve eşdeğer modeller
6 Spin-1/2 Ising ve eşdeğer modellerin ortalama alan ve kümesel değişim yaklaşıklıklarıyla incelenmesi
7 Spin-1/2 Ising ve eşdeğer modellerin ortalama alan ve kümesel değişim yaklaşıklıklarıyla incelenmesi
8 Ising modellerinin (Spin-1/2, Spin-1 v.b.) transfer matris metoduyla incelenmesi
9 Ising modellerinin (Spin-1/2, Spin-1 v.b.) transfer matris metoduyla incelenmesi
10 Spin-1/2 Ising modelinin çift yaklaşık metoduyla (Bethe veya Kikuchi) incelenmesi
11 Spin-1/2 Ising modelinin çift yaklaşık metoduyla (Bethe veya Kikuchi) incelenmesi
12 Renormalizasyon grup teorisi
13 Renormalizasyon grup teorisi
14 Etkin - alan teorisi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Çok parçacıklı karmaşık sistemleri matematiksel modellerle inceleyebilecek bilgi birikimi
2 Fiziksel sistemlerin davranışlarını ve özelliklerini açıklayabilecek bilgi birikimi
3 Bildiği fizik bilgilerinin sentez ve analızı
4 -
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
2 Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
3 Teknik, ekonomik ve sosyolojik faktörleri dikkate alarak, mühendislik tasarım ve uygulamalarında özgün fikirler geliştirebilen, farklı disiplinlerle ortak çalışabilen, girişimci/yenlikçi mühendisler yetiştirmek.
4 Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
5 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
6 Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
7 İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
8 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
9 Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
10 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
11 Etkin iletişim kurma becerisi
12 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
14 Çağın sorunları hakkında bilgi
15 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
16 Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
17 Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
18 Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 9 5 45
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 5 1 5
Ara sınavlara hazırlık 6 4 24
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 6 4 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 5 30
Ödev 9 0
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı DERS NOTLARI
Yardımcı Kaynaklar 1-Landau and Lifshitz, Statistical Physics, Pergamon Press, New York, 1982. 2- K. Huang, Statistical Physics, ohn Wiley & Sons, New York, 1987. 3- D. Chandler Introduction to Modern Statistical Mechanics, Oxford University Press, 1987. 4- R. Kubo, Statistical Mechanics, North-Holland Publ. Comp., 1981. 5- R.K.Pathria and P. Beale Statistical Mechanics, Butterworth-heinemann, 1996. 6-M. Kardar, Statistical Physics of Particles, Cambridge University Press, 2007. 7-M. Kardar, Statistical Physics of Fields, Cambridge University Press, 2007.

Ders İle İlgili Dosyalar