Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ARAP EDEBİYATI TARİHİ I İkinci Düzey TİB 509 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Öğrenci Bilimsel Hazırlık veya İlahiyat Fakültesi Lisans Diplomasına sahip olmalıdır.
Eğitimin Dili Arapça-Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUAMMER SARIKAYA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Süheyla Hale Bayırbaş Arş. Gör. Ayşenur Öğüt
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Arap Edebiyatının ilk dönemlerindeki edebi türleri ve önemli temsilcilerini tanıtmak.
Dersin Tanımı Arap edebiyatın Cahiliye döneminden başlayarak İslami dönem sonuna kadar şiir, nesir ve hitabet sanatlarında geçirdiği aşamalar ve önemli temsilcilerinin tanıtılmasından ibarettir.

Dersin İçeriği
1 Arap dilinin tarihi, Sami Diller ve Arapça
2 Cahiliye döneminin genel özellikleri
3 Cahiliye dönemi nesr
4 Cahiliye dönemi Arap şiiri ve şairleri
5 İslam döneminde şiir ve edebi kültürel durum
6 İslamın Arap Dili ve Edebiyatına Tesirleri.
7 Emeviler dönemi Arap edebiyatı
8 Cahiliye şiirinin intikali ve tedvini
9 Erken Abbasiler dönemi Arap edebiyatı
10 Edebi kültürel merkezler, Kufe Basra ve Bağdat ekolleri
11 Abbasiler döneminin genel özellikleri
12 Abbasiler dönemi edebi kültürel faaliyetler
13 Abbasiler dönemi Arap Edebiyatı
14 Abbasiler dönemi şiir ve şairleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Arap edebiyatının temel kaynaklarını tanır.
2 Arap edebiyatı ve temel metinleri hakkında bilgi sahibi olur.
3 Arap Edebiyatı tarihinin dönemlerini bilir.
4 Cahiliye, İslami Dönem, Emevi ve İlk Dönem Abbasi şairlerini tanır.
5 Arap şiirinin özelliklerini bilir.
6 Arap Edebiyatının bütün dönemlerine ait edebi metinleri rahatlıkla okuyup anlar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 10 3 30
Sunum / Seminer hazırlama 2 3 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   60

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ahmed Subhi Fırat, Arap Edebiyatı Tarihi Nihad M. Çetin; Eski Arap Şiiri Kenan Demirayak-Ahmet Savran;Cahiliye Dönemi Kenan Demirayak-Ahmet Savran;Sadru'l-İslam Dönemi Dönemi Nicholson, A literary history of Arabs
Yardımcı Kaynaklar Hanna el-Fahur, el- Cami fi Tarihi'l- Edebi'l- Arabi; Ahmed Hasan ez-Zeyyat, Tarihu'l- Edebi'l- Arabi

Ders İle İlgili Dosyalar