Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM AHLAK TEORİLERİ Birinci Düzey FDB301 Seçmeli 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ ESRANUR ORAL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Ahmet Kamil CİHAN, Doç. Dr. Salih YALIN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araş. Gör. Dr. Esranur ORAL
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze, Seminer
Dersin Amacı İslam Düşünce tarihi içerisinde ortaya çıkan çeşitli ahlak teorileri konusunda bilgilendirmeyi amaçlar.
Dersin Tanımı İslam Kültürü içerisinde ortaya çıkan Nassi, Kelami ve Felsefi Ahlak Teorilerinin ele alındığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Nassi Ahlak
2 Kelami Ahlak:Ahlaki Akılcılık
3 Kelami Ahlak:Ahlaki İradecilik
4 Felsefi Ahlak: Kindi ve Ebu Bekir Zekeriya er-Razi
5 Aristocu ve Yeni Eflatuncu Eğilimler: Farabi, İbn Sina, İbn Rüşd
6 İhvan-ı Safa ve Yahya b. Adî
7 İbn Miskeveyh
8 Nasiruddin Tusi
9 Celaleddin Devvani
10 Ebu'l Hasan El MAverdi
11 İbn Hazm
12 Ragıb el-Isfahani
13 Fahreddin Razi
14 Gazali ve Sentez
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Ahlak teorisi ile pratik ahlak arasında ayrım yapar
2 İslam Ahlak Teorilerini kavrar
3 Nassi, Kelami ve Dini ahlakın benzer, ortak ve farklı yanlarını kavrar
4 İslam ahlak düşünürlerinin görüşlerini kavrar
5 İslam ahlak düşünürlerinin ahlaki düşünceleri arasındaki benzer, ortak ve farklı yanları kavrar
6 Felsefi Ahlak Teorileri ile diğer ahlak teorileri hakkında karşılaştırmalar yapar
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     62
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Macid Fahri, İslam Ahlak Teorileri, çev. M. İskenderoğlu-A. Arkan, Litera yay. İstanbul 2004.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar