Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Üçüncü Düzey EGB 509 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA ÇELEBİ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MUSTAFA DURMUŞÇELEBİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Öğrenciler bu derste bilim, bilimsel yöntem araştırma, değişken ve ölçme gibi kavramları ve bunlar arasındaki ilişkileri anlayacaklardır. İlgili terimleri doğru olarak kullanacaklardır. Eğitim alanında geçerlik ve güvenilirlik derecesi yüksek ölçmelerin nasıl yapılacağını öğreneceklerdir. Öğrenciler konularına uygun örnekleme yapabilecekler. Öğrenciler araştırma problemini ve alt problemleri yazabilecekler ve hipotezlere uygun istatistiksel analiz yöntemini seçebileceklerdir.
Dersin Tanımı Bilim, bilimsel yöntem ve araştırma vb. temel kavramlar, Araştırmada problem bulma ve ifade etme, Hipotez yazma, Literatür tarama teknikleri Araştırma modelleri ve veri toplama teknikleri

Dersin İçeriği
1 Bilgi, bilim ve tarihsel süreç içindeki dönüşümleri
2 Bilgi, bilim ve araştırma kavramı, Bilim ve bilim insanı
3 Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: Pozitivizm ve postpozitivizm
4 Bilgi edinme yolları, Bilimsel etik ve Bilimde nedensellik, Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıkları
5 Bilimsel Araştırma Süreci: Problemin belirlenmesi, alanyazın tarama, yöntemin belirlenmesi ve uygulanması, yorumlama ve sonuç çıkarma, raporlaştırma.
6 Bilimsel Araştırmanın Sınıflandırılması: Nitel araştırma, nicel araştırma ve düzeylerine göre araştırma
7 Araştırmalarda Problemin Belirlenmesi ve Tanımlanması
8 Vize sınavı
9 Temel Kavramlar: Denence, Amaç, Önem, Sayıltı, Sınırlılıklar, Tanımlar, Değişkenler, Araştırma Etiği
10 Örnekleme Yöntemleri
11 Veri türleri, Verilerin Toplanması ve Veri Toplama Araçları
12 Veri Toplama Araçlarında Güvenirlik, Geçerlilik ve Madde Analizi
13 Verilerin Yorumlanması ve Sonuç Çıkarma, Öneri Hazırlama
14 Final Sınavı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilgi ve bilim kavramlarının tarihsel süreç içindeki dönüşümlerini kavrar.
2 Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki yeri ve önemini anlar.
3 Bilginin kaynaklarını açıklar.
4 Bilimsel araştırmada etik kurallara uyar.
5 Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıklarını açıklar
6 Bilimsel araştırma yöntemi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
7 Bilimsel araştırma önerisi hazırlama basamaklarını açıklar.
8 Bilimsel araştırma önerisi hazırlama sürecini uygular.
9 Alanyazın ve kaynak tarama çalışması yapar.
10 Bilimsel araştırmalarda probleme uygun çözümleme yöntemlerini uygular.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans yeterliklerine ek olarak, diş (periodontal) ve diş benzeri (implant çevresi) yapıların çevre dokularının moleküler düzeydeki kompozisyonları, hastalık etyolojisi, tedavi yöntemleri ve hastalığın yaygınlık ve korunma yöntemleri ile ilgili bilgilerini güncel ve ileri düzeyde değerlendirilebilir ve alanlar arasında ilişki kurabilir.
2 Lisans düzeyinden farklı olarak özgün ve spesifik konular hakkında bilgi sahibi olur.
3 Diş (periodontal) ve diş benzeri (implant çevresi) yapıların çevre dokularının hastalıklarının teşhis ve tedavisi ile ilgili gerekli araç ve ekipman ile materyal bilgisine sahiptir.
4 Alanında bilim ve teknolojiye yenilik getirme koşuluyla araştırma yetisi kazanır
5 Bilim alanında yeni bir tedavi yöntemi geliştirebilir, özgün bir araştırma tasarlayıp gerçekleştirebilir.
6 Ulusal ve uluslar arası alanlarda, alanı ile ilgili makale yayınlayabilir.
7 Alanı ile ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
8 Alanı ile ilgili materyal ve teknikleri kullanabilir ve proje geliştirebilir.
9 Ulusal, uluslar arası ve disiplinler arası çalışmalarda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurabilir. Meslek grubunu temsil edebilir.
10 Akademik ve profesyonel anlamda bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri hastasına aktarabilir ve hasta tedavisini en üst seviyede tamamlar.
11 Genel etik kurallarına uygun davranır.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Büyüköztürk, Ş., vd. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. PegemA Y.,Ankara
Yardımcı Kaynaklar Büyüköztürk Ş. (2007) Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara. Yıldırım, Ali, Şimşek, Hasan (2006) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi. Baş, Türker, Akturan, Ulun (2008) Nitel Araştırma Yöntemleri Nvivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi, Ankara: Seçkin Yayınevi.

Ders İle İlgili Dosyalar