Course unit title Level of course unit Course unit code Type of course unit Semester of course unit Local credit ECTS credit Syllabus
PROJECT PLANNING TECHNIQUES First cycle İŞL 652 2 7.00 7.00 Print
   
Description of course unit
Prerequisites and course requisities None
Language of instruction Turkish
Coordinator ASST.PROF.DR. AHMET HASKÖSE
Lecturer(s) ASST.PROF.DR. AHMET HASKÖSE
Teaching assitant(s) None
Mode of delivery Lectures, student-based autonomous study and class participation of the students
Course objective To discuss the concept of Project Planning and Management and various project planning techniques
Course description Topics include project planning and management, techniques of CPM, PERT and GERT

Course contents
1 Introduction to Project Planning and Management
2 Project Management Framework: Lifecycles, Standards, Methodologies
3 The Project Management Process Groups: Initiating, Planning, Executing, Monitoring and Controlling, and Closing
4 Project Technical Planning: Scope planning and definition, Work Breakdown Structure (WBS)
5 Time planning (Activity definition, activity sequencing and duration estimating), resource planning, cost estimating and budgeting, quality planning
6 Project Management Planning: Human Resource Management Plan, Procurement Management Plan, Communication Management Plan, Risk Management Plan
7 Case Study
8 Mid-term Exam
9 Network Diagrams, Scheduling, Gantt Charts
10 Project Planning: CPM
11 Project Planning: PERT, GERT
12 Project Crashing
13 Project Crashing and Time-Cost Trade off
14 Case Study
15
16
17
18
19
20

Learning outcomes of the course unit
1 To have knowledge about processes, standards, and methodologies related to Project management
2 To have knowledge about project planning
3 To have knowledge about various project planning techniques
4
5
6
7
8
9
10

*Contribution level of the course unit to the key learning outcomes
1 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Ziraat Mühendisliği disiplinine özgü alanlarda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ziraat mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme ve çözüm yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili bir süreci, ürünü, modeli gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkânlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak, belirli gereksinimleri karşılayacak, geliştirecek şekilde tasarlama ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
4 Alanıyla ilgili yeniklere karşı farkındalık
5 Alan uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
6 Alanlarıyla ilgili tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi
7 Alanında disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
8 Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
9 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
11 Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Number of stars refer to level of contribution from 1 (the least) to 5 (the most)

Planned learning activities, teaching methods and ECTS work load
  Quantity Time (hour) Quantity*Time (hour)
Lectures (face to face teaching) 14 3 42
Study hours out of classroom (study before and after the class) 10 2 20
Homework 4 3 12
Presentation / seminar 2 12 24
Quiz 0 0 0
Preparation for midterm exams 1 8 8
Midterm exams 1 2 2
Project (term paper) 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Field study 0 0 0
Preparation for final exam 1 10 10
Final exam 1 2 2
Research 10 3 30
Total work load     150
ECTS     6.00

Assessment methods and criteria
Evaluation during semester Quantity Percentage
Midterm exam 1 100
Quiz 0 0
Homework 0 0
Semester total   100
Contribution ratio of evaluation during semester to success   40
Contribution ratio of final exam to success   60
General total   100

Recommended and required reading
Textbook Kerzner, H., Project Management A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling, John Wiley & Sons, Inc, 2009 Nicholas, J.M., Project Management for Business and Engineering Principles and Practice, Elsevier Inc., 2004 Lewis, J.P., Project Planning, Scheduling & Control, McGraw-Hill Companies, 2011 Vargas, R.V., Practical Guide to Project Planning, Taylor & Francis Group, 2008
Additional references Related articles

Files related to the course unit