Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ORGANİK REAKSİYON MEKANİZMALARI Birinci Düzey EFK 506 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MERYEM EROL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. MUSTAFA ORHAN PÜSKÜLLÜ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı None
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Kimyasal reaksiyonları, elektrofilik-nükleofilik sübstitüsyon, katım veya eliminasyon reaksiyonlarını öğrenilmesi
Dersin Tanımı Organik Kimyada yürüyen reaksiyonların mekanizmalarının öğrenilmesi

Dersin İçeriği
1 Kimyasal reaksiyon termodinamiği ve kinetiği
2 Organik reaksiyonlarda reajanların sınıflandırması ve reaksiyon mekanizmaları
3 Organik reaksiyonların sınıflandırılması
4 Alifatik hidrokarbonlarda nükleofilik sübstitüsyon reaksiyonları
5 SN1 reaksiyon mekanizmaları
6 SN1 reaksiyon örnekleri
7 SN1 reaksiyon örnekleri
8 Sınav
9 Hafta SN2 reaksiyon mekanizmaları
10 SN2 reaksiyon örnekleri
11 E1 ve E2 reaksiyonları ve örnekleri
12 SN1/SN2 reaksiyon mekanizmalarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi
13 E1/E2 reaksiyon mekanizmalarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi
14 Konjuge sistemlere nükleofilik sübstitüsyon reaksiyonları
15 Konjuge sistemlere elektrofilik sübstitüsyon reaksiyonları
16 Final sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kimyasal reaksiyonları, elektrofilik-nükleofilik sübstitüsyon, katım veya eliminasyon olarak sınıflandırabilir.
2 Kimyasal reaksiyonları, elektrofilik-nükleofilik sübstitüsyon, katım veya eliminasyon olarak sınıflandırabilir.
3 Kimyasal reaksiyonları, elektrofilik-nükleofilik sübstitüsyon, katım veya eliminasyon olarak sınıflandırabilir.
4 Kimyasal reaksiyonları, elektrofilik-nükleofilik sübstitüsyon, katım veya eliminasyon olarak sınıflandırabilir.
5 Kimyasal reaksiyonları, elektrofilik-nükleofilik sübstitüsyon, katım veya eliminasyon olarak sınıflandırabilir.
6 Kimyasal reaksiyonları, elektrofilik-nükleofilik sübstitüsyon, katım veya eliminasyon olarak sınıflandırabilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 3 14 42
Ödevler 2 15 30
Sunum / Seminer hazırlama 3 16 48
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 16 16
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 22 22
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     202
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 3 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Organik Reaksiyon Mekanizmaları: Prof. Dr. Olcay Anaç, Prof. Dr. Naciye Talınlı
Yardımcı Kaynaklar Organik Reaksiyon Mekanizmaları: Prof. Dr. Olcay Anaç, Prof. Dr. Naciye Talınlı

Ders İle İlgili Dosyalar