Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Birinci Düzey UGAZ 205 3 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET BİÇER
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Dr. Ahmet BİÇER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Bilimsel araştırma türlerinin neler olduğu, yöntem süreci, dipnot, kaynakça, tablo ve grafiklerin gösterimi konusunda öğrencileri bilgilendirmek.
Dersin Tanımı Araştırma tasarımı yapmak için gerekli temel kavramlar, araştırma süreci, dipnotlar ve kaynakça yazımı gibi temel araştırma yöntemleri ile ilgili tekniklerin incelendiği bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Bilim nedir? Bilimin Özellikleri
2 Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerinin Karşılaştırılması
3 Bilimsel araştırma ve teknolojik gelişmenin önemi
4 Bilimsel araştırmalarda amaç ve araştırma türleri
5 Araştırma konusunun seçimi ve geçici plan hazırlanması
6 Kaynakların araştırılmasında kütüphanelerden yararlanma
7 Kaynakların bilimsel düzeylerinin belirlenmesi ve okunup değerlendirilmesi
8 Araştırmanın yazılması 1: Uslup ve metnin yazılması
9 Araştırmanın yazılması 2: Biçimsel koşullar
10 Araştırmanın yazılması 3: Metin aktarmaları ve bilimsel etik
11 Araştırmanın yazılması 4: Dip notların ve kaynakçanın yazılımı
12 Araştırma metninin bilgisayarda yazılmasında biçimsel kurallar
13 E-kaynaklar
14 Çizelgeler, şekiller ve bunların metin içinde kullanılması
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilimsel araştırmalarda amaç ve araştırma türlerini öğrenir
2 Araştırma sürecini kavrar
3 Araştırmalarda konu belirlenmesinin önemi fark eder
4 Konu-Amaç-yöntem ve sonuç uyumunu bilir
5 Metin aktarmalarının nasıl yapılacağının öğrenir
6 Dipnot yazım kurallarını bilir
7 Kaynakça yazımını öğrenir
8 Dipnot ve Kaynakça arasındaki farklılıkları kavrar
9 Tablo ve şekillerin metin içinde nasıl düzenleneceğini öğrenir
10 Nicel ve nitel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 14 2 28
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 2 28
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 4 2 8
Toplam iş yükü     137
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar