Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MİKROBİYOLOJİ VE STERİLİZASYON Birinci Düzey AHH 193 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MÜGE OĞUZKAYA ARTAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MÜGE OĞUZKAYA ARTAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Mikroorganizmaları tanıyan, nasıl ürediklerini ve ölmeleri için uygulanması gereken yöntemleri; sterilizasyon, dezenfeksiyon, antisepsi, bilen sağlık teknikerleri yetiştirmek.
Dersin Tanımı Mikroorganizma, çevre, hasta ve sağlık teknikerliği kavramlarını ilişkilendirebilme, sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsi konularını ameliyathanede, hasta ve sağlık teknikeri boyutu ile ele alabilme.

Dersin İçeriği
1 *Mikrobiyolojiye giriş, mikroorganizmaların canlılar alemindeki yeri.
2 *bakteri ve mantarların morfoloji ve anatomisi
3 *parazit ve virüslerin morfoloji ve anatomileri
4 *klinik mikroskopi ve mikroskoplar
5 *Mikroorganizmaların beslenmesi ve üremesi için gerekli maddeler, üretim yöntemleri, üremenin değerlendirilmesi.
6 Sterilizasyon nedir? Sterilizasyon yöntemleri
7 Dezenfeksiyon yöntemleri *Spaulding kriterleri, hasta bakımında kullanılan araç/gereçlerin gruplandırılması. *Antisepsi, antiseptik olarak kullanılan maddeler
8 Antibiyotikler, etki mekanizmaları *Hastane enfeksiyonları
9 *Ara sınav
10 Ara Sınav Değerlendirmesi İmmünolojiye giriş, bağışıklık sisteminde yer alan hücreler ve organlar
11 İmmün cevap oluşumun, antikorlar ve T hücreleri
12 *El hijyeni *Merkezi sterilizasyon ünitelerinin (CSU) temel faaliyetleri
13 *In vitro ve in vivo antijen-antikor ilişkisi, otoimmünite, aşılar ve serumlar
14 *In vitro ve in vivo antijen-antikor ilişkisi, otoimmünite, aşılar ve serumlar Merkezi sterilizasyon ünitesi düzeni ve fonksiyonları
15 *Enfeksiyonu önlemek için kullanılan yöntemler *Kirlenmiş aletlerin MSÜ''''ye teslimi, genel transfer kuralları
16 *Kan ve kan ürünleri yoluyla bulaşan enfeksiyonlar *Sağlık çalışanlarının enfeksiyon riskleri, korunmaları
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Mikroorganizmaları; bakteri, mantar, virüs, parazit anatomi ve morfolojilerini bilir ve açıklar.
2 Mikroorganizmaların beslenme ve üreme gereksinimlerini, şartlarını tanımlar
3 Mikroorganizmaların öldürülme yöntemlerini bilir. Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsi nedir ve uygulama alanlarını, yöntemlerini açıklar.
4 Antibiyotik nedir, etki mekanizmaları nelerdir açıklar.
5 Enfeksiyon hastalıklarının tanısında kullanılan mikrobiyolojik test yöntemlerini ve ne için istendiklerini bilir.
6 Merkezi sterilizasyon ünitesinin ana faaliyetlerini açıklar.
7 Merkezi sterilizasyon ünitesine genel transfer kurallarını bilir.
8 İmmün sistem ile ilgili temel yaklaşımları bilir.
9 Mikrobiyolojik tanı yöntemlerinden moleküler yöntemlerin kullanım amacını tanımlar.
10 Kan ve kan ürünleri ile bulaşan enfeksiyonları ve korunma yollarını açıklar ve uygulayabilir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İngilizce okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirebilmek.
2 Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek İngilizce dil yeterliğini kazanmak.
3 İngiliz edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını kavramak
4 İngiliz dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimine ait bilgiye sahip olmak.
5 Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanmak.
6 İngilizceden Türkçeye, Türkçeden İngilizceye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olmak.
7 Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri bilerek kullanmak.
8 Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde İngilizce alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olmak.
9 Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olmak.
10 Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahip olmak.
11 Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlayıp bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirebilmek.
12 Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisine sahip olmak.
13 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci geliştirmek.
14 Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanıp programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini çözümleyebilmek.
15 Edebiyat ve Dil Kuramlarına hâkim olmak.
16 Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirmiş olmak.
17 Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisine sahip olmak.
18 Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışında olmak.
19 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olmak.
20 Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi bir birey olarak topluma katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirmek.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 4 60
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 2 10
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 5 5
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 1 2 2
Toplam iş yükü     93
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 1 20
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı *Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Özgür KISA, Nobel Tıp Kitabevleri.
Yardımcı Kaynaklar *Hemşireler için Mikrobiyoloji, Mustafa ALTINDİŞ, Nobel Tıp Kitabevleri.

Ders İle İlgili Dosyalar