Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇAĞDAŞ TÜRK DÜNYASI TARİHİ I İkinci Düzey TAR 375 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. ERHAN YOSKA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ERHAN YOSKA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli YÜZYÜZE
Dersin Amacı Türk Dünyasının tarihi devirlerden günümüze uzanan çizgide tanıtımının yapılması, kültür birliğini doğuran sebepler ve Türk Dünyasının kültür müşterekleriyle siyasi ve ekonomik alandaki gelişmeler anlatılacaktır. Türk Dünyası hakkında kültürel, siyasî ve ekonomik gelişmeler hakkında bilgi edinmek amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Türk Dünyasının Tanımı (Dış Türkler) Topluluklarının Dünü-Bugünü hakkında Değerlendirmelerde bulunmak. Türk Cumhuriyetlerinin Bağımsızlığa Kavuşmasında Siyasi, Ekonomik ve Kültürel Faktörler üzerinde durmak. Çarlık Rusyasi-Sovyet Rusya ve Rusya Federasyonunun Türk Cumhuriyetleri-Topluluklarına yönelik siyasetlerini irdelemek. Türkiye-Türk Dünyası arasındaki sisyasi, Sosyal ve Kültürel ilişkileri değerlendirmek. Bağımsız Türk Cumhuriyetlerini Tarih-Kültür-Sanat-Eğirim ve Ekonomik gelişmelerini incelemek.

Dersin İçeriği
1 Türkiyenin ve Türk dünyasının jeopolitiği Türk Dünyasının Tanımı (Dış Türkler, Rusya Müslüman Türkleri) Topluluklarının Dünü-Bugünü hakkında Değerlendirme, Türk Dünyasının Ortak tarih, Kültür ve Değerler Meselesi
2 Azerbaycan Coğrafyasının Türkleşmesi
3 Çarlık Rusya’sının Türk Dünyasında Yayılma Politikası. Çarlık Rusya’sının Kafkasya ve Türkistan’ı İşgali
4 Azerbaycan''''ın Parçalanması, Rus Sömürge Siyaseti ve Kafkasya, Kafkasyada Bağımsızlık Mücadelesi ve Şeyh Şamil
5 Güney Azerbaycan Türkleri
6 Milli Azerbaycan Devleti, Kafkas İslam Ordusu, Sovyetler Birliği Döneminde Azerbaycan
7 Ebulfeyz Elçibey ve Dönemi, Bağımsızlığından Karabağ Zaferine Azerbaycan Türkiye Münasebetleri
8 ARA SINAV
9 Çarlık Rusya’sının İtil-Ural ve Sibirya’yı İşgali
10 Kazak Türklerinin Ortaya Çıkışı, Kalmuk İşgal ve İstilası
11 Çarlık Rusya''sının Kazak Bozkırlarını İşgal Süreci
12 Rus Hakimiyet Döneminden Bolşevik Devrimine Kazakistan, Alaş Orda Hükümeti
13 Sovyetler Birliği Döneminde Kazakistan
14 Nursultan Nazarbayev ve Dönemi
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci, Orta Asya’dan günümüze kadar Türk topluluklarının siyasi, kültürel ve sosyal gelişim süreçlerini değerlendirir.
2 Öğrenci, farklı dönemlerde kurulmuş Türk devletlerinin tarihi süreçlerini benzerlik ve farklılıklarıyla ortaya koyar.
3 Öğrenci, dil, din, edebiyat, gelenek-görenek gibi kültürel değerlerin tarihsel kökenlerini analiz eder.
4 Öğrenci, Türk halkları arasındaki iş birliği ve etkileşim alanlarını tarihsel bağlamda inceleyebilir.
5 Öğrenci, Sovyetler Birliği’nin dağılması sonrası Orta Asya Türk Cumhuriyetleri ve diğer Türk topluluklarındaki gelişmeleri tarihsel perspektifle değerlendirir.
6 Öğrenci, Türk dünyası tarihine ilişkin birincil ve ikincil kaynakları kullanarak yorumlama ve değerlendirme yapar.
7 Öğrenci, günümüzdeki Türk dünyasına yönelik politikaları, sorunları ve iş birliklerini tarihsel arka planıyla birlikte analiz eder.
8 Öğrenci, tarih bilinciyle hareket ederek Türk dünyası tarihinin bugünkü kimlik inşasına etkilerini ortaya koyar.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir.
2 Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 6 6
Araştırma 1 5 5
Toplam iş yükü     79
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Çağdaş Türk Dünyası, kolektif, Editör: Muhammed Bilal Çelik, Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul 2020. Gömeç, Saadettin; Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi, Akçağ Yay., Ankara 1999.
Yardımcı Kaynaklar Togan, A. Zeki Velidi; Bugünkü Türkistan ve Yakın Tarihi, Enderun Yay., İstanbul, 1981. Ramazan Özey, Tabiatı, İnsanı ve İktisadı ile Türk Dünyasi, Öz Eğitim Yayınları, İstanbul 1996. Mehmet Saray, Yeni Türk Cumhuriyetleri Tarihi Serisi 1-5: Azerbaycan Türkleri Tarihi, Nesi l Matbaacılık, İstanbul 1993. Mehmet Saray, Kazak Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993. Mehmet Saray, Özbek Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993. Mehmet Saray, Kırgız Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993. Mehmet Saray, Türkmenistan Türk Cumhuriyeti Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993. GENEL TÜRK TARİHİ CİLT 10, YENİ TÜRKİYE YAYINLARI, ANKARA 2002:10. Bölüm Çağdaş Türk Dünyası; Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan,Özbekistan, Türkmenistan, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Federe Muhtar Cumhuriyetler, Türk Toplulukları; Türk Yerleşimleri

Ders İle İlgili Dosyalar