Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLETİŞİM Birinci Düzey SEC 105 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MAHMUT EVLİ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Mahmut EVLİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Nuray ŞİMŞEK
Dersin Veriliş Şekli Konu sunumu, grup çalışmaları, rol-oyunlar gibi interaktif yöntemlerle ders yapılır.
Dersin Amacı Bu ders kendini tanımanın hemşirelik mesleğindeki önemini kavrama,örnek durumlar üzerinde yardım edici iletişim tekniklerini kullanabilme, stresle baş etme, problem çözme, çatışma çözümü, öfkenin doğru ifadesi ve empatik beceri geliştirmeyi amaçlar.
Dersin Tanımı Bu ders, kendini tanıma ve iletişim yöntemleri, stresle baş etme, problem çözme, çatışma çözümü, öfke ve öfke kontrolü konularında bilgi ve uygulamaları kapsar.

Dersin İçeriği
1 1. Dersin amacının ve içeriğinin paylaşılması
2 2. Kendini tanıma süreci ve kendini tanımanın önemi
3 3. Terapötik iletişim teknikleri
4 4. Terapötik iletişim teknikleri egzersiz
5 5. Stres ve baş etme yöntemleri
6 6. Stresle baş etme yöntemleri egzersiz
7 7. Ara Sınav
8 8. Problem çözme yöntemleri
9 9. Problem çözme yöntemleri egzersiz
10 10. Bilişsel çarpıtmalar ve kişiler arası ilişkilerde yarattığı sorunlar
11 11. Çatışma çözümü
12 12. Çatışma çözüm egzersiz
13 13. Öfke ve öfke kontrolü
14 14. Öfkenin doğru ifadesi egzersiz
15 15. Empati ve empatik tepki basamakları
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kendini tanımanın hemşirelik mesleğindeki önemini tartışır.
2 Örnek durumlar üzerinde yardım edici iletişim tekniklerini kullanır.
3 Stresle baş etme yöntemlerini uygular.
4 Problem çözme basamaklarını örnek bir duruma uygular.
5 Çatışma çözümünde uygun stratejiyi belirler.
6 Öfkenin doğru ifadesini örnek durumlarda gösterir.
7 Örnek durumlarda empatik tepkileri ifade eder.
8 Örnek durumlarda ben dili ile kendini ifade eder.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 10 1 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     50
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Sağlık Profesyonelleri İçin İletişim, Yılmaz M, Akdemisyen Kitabevi, Ankara; 2020: Gürüz D, Temel Eğinli A: Kişilerarası İletişim, Bilgiler-Etkiler-Engeller, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara;2000 Voltan Acar N: İnsan İlişkileri İletişim, 2. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara 2010 Tayfun R: Etkili İletişim ve Beden Dili, 3. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara;2010 Alberti R, Emmons M: Atılganlık(çev. Katlan S), Hekimler Yayın Birliği, Ankara;2002 Cüceloğlu D: Yeniden İnsan İnsana, 7. Basım, Remzi Kitabevi, Ankara;1993 Dökmen Ü: Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati, 17. Baskı, Sistem Yayıncılık, Ankara;2000
Yardımcı Kaynaklar Özcan A:Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, Sistem Ofset,Ankara;2006 Üsütn B, Akgün E, Parlak N: Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, okullar Yayınevi 2005 Terakye G: Hasta Hemşire İlişkileri, 5. Baskı, Zirve Ofset Ltd. Şti., Ankara;1998

Ders İle İlgili Dosyalar