Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TARIMSAL ZARARLILAR VE BİYOLOJİK MÜCADELE Birinci Düzey ZBK 524 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Lisans eğitimini tamamlama
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. RAMAZAN CANHİLAL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Örgün (Yüz yüze)
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilerin; doğal düşmanları, özellikle biyolojik savaş etmenlerini familya ve tür düzeyinde tanıyabilmesini, bunları zararlıları baskı altında tutmada kullanabilmesini sağlamaktır.
Dersin Tanımı Biyolojik mücadele kavramı ve prensipleri doğal düşmanları, parazit ve predatörler, Augmantative, klasik biyolojik mücadele ve çağdaş biyolojik mücadele, biyolojik mücadele metodunu kullanma olanakları, biyolojik mücadelenin yararları ve zararları, pestisit kullanımı ile ilgili ortaya çıkan problemler.

Dersin İçeriği
1 Giriş, Biyolojik savaş üzerinde genel bilgiler
2 Zararlılarla biyolojik mücadele konusunda genel bilgiler
3 Biyolojik savaş yöntemleri, örnekler
4 Biyolojik mücadele etmenleri
5 Biyolojik Savaş Etmenleri, Avcı böcekler (Orthoptera, Dictyoptera,Dermaptera, Heteroptera)
6 Predatör böcek ve akarlar
7 Predatör böcek ve akarlar
8 Ara sınav
9 Biyolojik Savaş Etmenleri, Parazitoit böcekler (Hymenoptera)
10 Biyolojik Savaş Etmenleri, Parazitoit böcekler (Hymenoptera)
11 Entomopatojenler (fungus, bakteri, virus, protozoa, nematodlar)
12 Dünyadaki biyolojik mücadele uygulamalarından örnekler
13 Türkiye’deki biyolojik mücadele uygulamalarından örnekler
14 Biyolojik savaş yöntemleri, Ülkemizde ruhsatlı biyolojik savaş etmenleri ve ruhsatlandırma esasları
15 Final
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Biyolojik savaş yöntemlerinin ne olduğunu kavrayabilme
2 Doğal düşmanları ve özellikle biyolojik savaş etmenlerini familya ve tür düzeyinde tanıyabilme
3 Tarımsal zararlının türüne göre uygun biyolojik savaş yöntemini ve biyolojik savaş etmenini önerebilme, rapor düzenleyebilme
4 Doğal dengeyi öğrenir
5 Avcı, parasitoid ve av kavramlarını öğrenir
6 Doğal düşmanların pratikte kullanım şekillerini ve imkanlarını öğrenir
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Özgün düşünme: Verilen bir ödev veya kendi projesi için bireysel veya takım çalışmasında kullanılmak üzere özgün düşünceler geliştirebilme, kavram, teklif, çözüm ve kanıt üretebilme,
2 Yeni fikir üretme: İnceleme, araştırma, görselleştirme ve hayal etme süreçlerinde ıraksak ve yakınsak düşünme yeterliliği gösterebilme, orijinal ve yeni bakış açısı sunan fikir üretebilme,
3 Etkinlik yönetme: Bir etkinliğin başlangıcından sonucuna kadarki süreçlerini; amaca uygun malzeme, yöntem, teknik ve ortamı seçebilme, düzenleme ve yönetme becerilerini gösterebilme
4 Taslama, tasarı, tasarıma ulaşma: Fikir üretiminden sonuç üretimine işe kadar, çalışmanın tüm süreçlerini yönetebilme ve hedeflenen sonuca ulaşabilme,
5 Üretme motivasyonu kazanma: Girişimci ve üretken davranış biçimi kazanarak, çalışma tempo ve disiplini içinde üretkenlik gösterebilme,
6 Kendini Yönetme: Bağımsız düşünme, hedef oluşturma, üretim ve çalışma süreçlerini yöneterek, zamanında iş teslim edebilme disiplini geliştirebilme
7 Alan yazını takip etme: Alanın dil ve terminolojisine hakim olma; kendini geliştirmek ve güncel sanata hakim olabilmek için alan yazını takip edebilme,
8 Etik değerlere uyma: Eğitim sürecinde, sanatsal etkinliklerde ve gerçekleştirdiği sanat pratiklerinde, alan etiğine ve alan disiplinine sahip olabilme
9 Paydaşlarla iletişim kurma: Dış paydaşlarla iletişim etkinliklerine dahil olabilme, dış ve iç paydaşlarla ilişkiler, sanat tüketicisi, sanat piyasası, iş partnerleri ile takım çalışmaları gerçekleştirebilme,
10 Çağdaş teknolojileri kullanma: Farklı ve çağdaş teknolojileri etkili şekilde kullanabilme, bu teknolojilerin kullanıldığı çalışmalara dahil olabilme,
11 Disiplinler arası çalışmalar yapma: Güncel sanat pratiklerinde disiplinler arası çalışmalarda yer alabilme, disiplinler arası yaklaşım ve yöntemleri kullanabilme,
12 Eleştirel yaklaşım: Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yeni bilgileri, farklı uygulamaları kavrama ve analiz edebilme; alan araştırmalarını değerlendirebilme, özgün eleştiri geliştirebilme,
13 Grup çalışması yapma: Alan dahilinde ziyaretler, sanat etkinlikleri gibi faaliyetlerde grup çalışması içinde görev alabilme, işbirliği yapabilme, iletişim kurabilme
14 İfade: Fikir ve üretimlerini görsel, yazılı, sözlü, ifade edebilme, geri dönütleri kullanarak fikrini ya da üretimini geliştirebilme,
15 Çalışma disiplini ve gelişme azmi: Alanda disiplinli çalışmaya ve kendini geliştirmeye istekli ve açık olabilme. Kendine hedefler belirleme, hedefleri doğrultusunda çalışma azmi gösterebilme; alanda gelişimine katkı sağlayacak süreçlere dahil olma ve bunların sürekliliğini sağlayabilme,
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 4 48
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 3 3 9
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 8 16
Laboratuvar 5 5 25
Arazi çalışması 2 6 12
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 5 3 15
Toplam iş yükü     187
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 100 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -Yoldaş, Z., Zararlılarla Biyolojik Savaşa Giriş (Ders Notu), E.Ü.Z.F. Bitki Koruma Bölümü, Bornova-İzmir, 30 s., 2010. Recommended textbooks: - Öncüer, C., 1997. Tarımsal Zararlılarla Biyolojik Savaş (Temel Bilgiler), Adnan Menderes Üniversitesi Yayınları, No: 1, Aydın, 93 s. - Öncüer, C., 1991. Türkiye Bitki Zararlısı Böceklerin Parazit ve Predatör Kaatoloğu. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, No: 505, 354 s.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar