Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TOPRAK SU İLİŞKİLERİ İkinci Düzey TO 509 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. OĞUZHAN UZUN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Toprak su içeriği ve Bitki su içerik çeşitleri değerlendirilerek, bitkilerin su alma mekanizmaları ve transpirasyon çevre ilişkileri, fotosentez-assimlasyon –çevre ilişkilerinin ve verim nem ilişliklerinin anlatımı amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Bitki-Çevre ilişkileri çerçevesinde fotosentez-transpirasyon ve verim nem ilişkilerini açıklar

Dersin İçeriği
1 Çevre faktörü olarak toprak
2 Toprak bünyesi ve yapısı
3 Toprak ve bitki su içeriği ve çeşitleri
4 Toprak ve bitkilerin su potansiyelleri, yarayışlılığı ve toprak su karakteristik eğrisi
5 Bitkilerin su gereksinmesi
6 Toprak suyu-bitki ilişkileri çerçevesinde suyun bitkiler tarafından alınması mekanizmaları
7 Bitkilerde suyun hareketi, hücre içindeki su, suyun bitki dokularında iletimi
8 Vize sınavı
9 Toprak-Bitki-Atmosfer bileşik sisteminde suyun hareketi
10 Transpirasyon modelleri, fotosentez-transpirasyon ilişkileri
11 Bitki-çevre ve asimilasyon-çevre ilişkileri
12 Bitki Gelişimini etkileyen diğer fiziksel çevre faktörleri
13 Bitki-Çevre ilişkileri çerçevesinde fotosentez-transpirasyon ve verim nem ilişkileri
14 Bitki-Çevre ilişkileri çerçevesinde fotosentez-transpirasyon ve verim nem ilişkileri
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Toprak suyu çeşitleri, toprak suyunun ölçümü konularını sunar
2 Toprağın su tutma enerjisi ile toprak özellikleri arasındaki ilişkileri açıklar
3 Bitkilere yararlı su, toprak suyunun dinamiği ve toprak su karakteristiklerini anlatır
4 Toprakta su bütçesi, transpirasyon ve evopotranspirasyon, su ekonomisi üzerinde etkili süreçler gibi kavramları sunar
5 Bitki su içeriği ve potansiyellerini, bitki için suyun ekolojik ve fizyolojik önemini vurgular
6 Toprak suyu-bitki ilişkileri çerçevesinde suyun bitkiler tarafından alınması mekanizmaları ile ilgili bilgiler sunar;
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme konularında evrensel boyutta bilgi sahibi olmak.
2 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme konularında bağımsız araştırmalar yapabilme becerisini kazanmak.
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme temelinde toprak, bitki, gübre, su ve çevresel atıkların analiz tekniklerini ileri düzeyde öğrenebilmek ve bu teknikleri toprak verimliliği ile ilgili sorunların çözümüne yönelik olarak kullanabilme becerisini kazanmak.
4 Doğal kaynakların izlenmesi ve planlanmasında Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri tekniklerini anlama ve kullanma becerisi kazanmak.
5 Arazi yönetimi ve kullanım planlaması konusunda temel kavramları ve kuramları anlama ve kullanma becerisi kazanmak.
6 Ülkemizde ve Dünya’da Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki sorunları görebilme, analiz etme, çözüm üretme ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak topluma aktarma becerisini kazanmak.k.
7 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip etmek ve kendisini sürekli yenilemek ve geliştirme becerisini kazanmak.
8 Uzmanlık alanı ile ilgili konularda elde ettiği bilgi ve deneyimi topluma aktarabilmek ve yayabilme becerisini kazanmak.
9 Mesleki uygulamalar sırasında elde ettiği bulguları ülke çıkarları ile tarım ve çevre korumayı gözeterek uygulayabilme becerisini kazanmak.
10 Toprak ve Bitki Besleme ile ilgili karşılaştığı sorunlara bilimsel düzeyde yaklaşma, çözüm önerilerini yöntemleriyle birlikte sunabilme ve yöntemleri uygulayarak sonuçlarını değerlendirebilme becerisi kazanma.
11 Toprak, su ve diğer doğal kaynakların tanınması, planlanması, korunması ve sürdürülebilir kullanımı ile iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibi olmak.
12 Ziraat Mühendisliği Mesleğinin etik değerlerine ve gerekli bilimsel formasyona sahip bireyler olarak takım çalışması içerisinde yer alabilmek ve gerektiğinde sorumluluk üstlenebilmek
13 Yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilmek; alanıyla ilgili uluslararası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil ve bilgisayar bilgisine sahip olmak.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 3 10 30
Sunum / Seminer hazırlama 3 10 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     182
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yeşilsoy, M.Ş., 1994. Toprak Bitki Su İlişkileri (in Turkish). Çuk. Üniv. Ziraat. Fak. Yay.,No:89, Ders Kit. Yay. No:21, 145p., ADANA
Yardımcı Kaynaklar HANKS, R.J., ASHCROFT, G.L.,1985. Applied Soü Pbysks, Soil Water and Temperature Application, Springer-Verlag, New York, pp:I59.

Ders İle İlgili Dosyalar