Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLGİ SİSTEMİ TASARIMI Birinci Düzey HM 509 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ABDURRAHMAN EYMEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Sınıf dersleri: Haftada iki saat teorik temeller. Öğrenciler, programlı ders faaliyetlerinin %70’ine devam etmek zorundadır.
Dersin Amacı Öğrenci ile ortaklaşa olarak belirlenecek konuya yönelik araştırmalar, literatür taraması, dersler ve seminer programını içermektedir.
Dersin Tanımı Bu dersle öğrenciye coğrafi bilgi sistemleri (CBS) alanında öğrencinin özel ilgi duyduğu ve ileri aşamalarda tez yapmayı düşünebileceği konularda araştırma yapmak veya pilot bir bölge seçerek örnek CBS uygulamaları gerçekleştirmek ve böylece CBS yazılımlarını kullanma ve gerekli sorgulamaları yapma bilgi ve becerisini kazandırmaktır. İlgi duyulan konuları içerecek getirecek şekilde ders verilmektedir.

Dersin İçeriği
1 Temel tanım ve kavramların incelenmesi,
2 Veri, bilgi, sistem, coğrafi varlık, coğrafi veri, veri tabanı, yönetim sistemleri, veri bankası, bilgi sistemleri gibi temel tanım ve kavramların incelenmesi,
3 Coğrafi bilgi sistemi, kent bilgi sistemi kavramlarının incelenmesi
4 Coğrafi veriler; veri, bilgi tipleri (vektör, raster), veri kaynakları, grafik ve tanımsal veriler ile ilgili bilgi verilmesi
5 Katmanlar, veri depolama teknikleri
6 Kent-coğrafi bilgi sistemi oluşturma
7 Sistem analizi (mevcut durum incelenmesi, iş akış şemaları, veri-bilgi alışverişleri, sorun ve gereksinimlerin saptanması).
8 Sistem tasarımı (işlem tasarımı, veri tasarımı, veri sözlüğünün hazırlanması, donanım ve yazılım bileşenlerinin seçimi).
9 Sistem gerçekleştirme (pilot bölge seçimi, veri toplama, grafik verilerin dönüşümü ve/veya sayısallaştırma ile sisteme girilmesi, Topoloji oluşturma, tanımsal verilerin sisteme girilmesi).
10 Coğrafi veri tabanı kurulması; katmanların ortak koordinat sistemine dönüştürülmesi, coğrafi alan içinde kalan paftaların birleştirilmesi, ara yüz yazılımı, ara yüz yazılımı ile sistemi sorgulama ve sonuç ürünler elde etme,
11 Türkiye’de ve dünyada GIS uygulamaları, kent planlamasında GIS’nin önemi.
12 Uygulama
13 Uygulama
14 Uygulama
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Coğrafi bilgi teknolojilerinin tanıtıp, konumsal veri yönetim olgusunun geliştirilip, harita tabanlı bilgilerin bilişim teknolojisi ile bütünleştirilmesi
2 Her türlü coğrafi veri/bilgisinin özel veritabanları yardımıyla yönetilmesi, analizi, sunulması,
3 Bilgi sistemlerinin harita mühendisliği ve diğer meslek disiplinleri ilgi alanlarındaki yerinin benimsenmesi ve uygulanması.
4 Coğrafi Bilgi Sistemlerinde öğrenilen temel kavramların uygulama da nasıl kullanılabileceğini öğrenme,
5 Grafik ve öznitelik verilerinde hata kaynaklarının nasıl tespit edileceğini,
6 Konumsal sorgulama ve analiz işlemlerinin uygulama yaparak öğrenilmesi.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
2 Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
3 Kulağın temel yapısı, yerleşimi, komşulukları ve işleyişlerini bilir.
4 İşitme cihazı ve koklear implantların şekilleri ve uyarlanması gibi konularda bilgi ve deneyime sahiptir.
5 Saf ses ve konuşma odyometrisi, immitansmetri testlerini yapar.
6 İşitme kaybı, çeşidi, seviyesi hakkında bilgi sahibi olur.
7 İşitme cihazı uygulanmasına yönelik kulak kalıbı ölçülerini alır, uygun cihazların kazanç ve çıkış değerlerini ölçer, ayarlarını yapar.
8 İlgili uzman denetiminde vestibüler testler ve otoakustik emisyon uygulamaları yapar.
9 Alanı ile ilgili cihazların kullanımını bilir.
10 İşitme ve denge ile ilgili hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
11 Uygulanan testlerin formlara kaydeder.
12 Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13 Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14 Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15 Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16 Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17 Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18 Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   30
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yomralıoğlu, T., Geographical Information Systems-Basic Concepts and Applications, 2000.
Yardımcı Kaynaklar Kendall, K. E.. Systems Analysis and Design, Prentice Hall, 2001. CP Lo, Albert K. W. Yeung Geograhic of Information System Concepts and Techniquues, 2002 Arcview User Guide, 2002 Booch, G., Rumbaugh, J., Jacobswn, I., The Unified Modeling Language User Guide, Addison-Wesley, 1998

Ders İle İlgili Dosyalar