Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ATOMİK SPEKTROSKOPİ Birinci Düzey KİM 534 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ŞENOL KARTAL PROF. DR. AHMET ÜLGEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Erkan Yılmaz, Emre Yavuz
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE EĞİTİM-ÖĞRETİM
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrenciye temel atomik spektroskopik bilgileri ve atomik spektroskopinin teorik ve pratik yönlerini öğretmektir. Başlıca atomik absorpsiyon, atomik emisyon, atomik floresans ve X-Işınları gibi spektrometrik yöntemlerin verilmesi hedeflenmiştir.
Dersin Tanımı Atomik spektroskopiye giriş, Elektromanyetik ışımanın özellikleri, Spektrum çeşitleri, Salpeter’den Caroli-Milazzo’ya Oyuk Katot ve Grimm tipi Glow Boşalım Lambasının emisyon spektrumları, Absorpsiyon spektrumları, Optik Atomik Spektrometriye Giriş, Atomik Absorpsiyon teknikleri; Walsh’ın dizaynı , AAS-zemin düzeltme teknikleri, Atomik Emisyon teknikleri, AES-zemin bastırma teknikleri, Atomik Floresans, X-ışınları yöntemleri.

Dersin İçeriği
1 Atomik spektroskopiye giriş
2 Elektromanyetik ışımanın özellikleri
3 Spektrum çeşitleri, Salpeter’den Caroli-Milazzo’ya oyuk katot ve Grimm tipi glow boşalım Lambasının emisyon spektrumları, Absorpsiyon spektrumları
4 Optik atomik spektrometriye giriş
5 Atomik absorpsiyon teknikleri; Walsh’ın dizaynı
6 Alevli AAS (FAAS) ve Grafit fırınlı AAS (GFAAS) kıyaslama ve uygulamaları
7 Yeni nesil uyarma kaynakları, AAS-zemin düzeltme teknikleri,
8 ARA SINAV
9 Atomik emisyon teknikleri, Ark, Kıvılcım, Glow boşalım
10 Atomik Emisyon teknikleri, İndüktif Eşlemeli Plazma-Atomik emisyon spektrometrisi (ICP-AES), Mikrodalga Plazma (MWP)
11 AES-zemin düzeltme teknikleri, çift voltaj modülasyonu
12 Atomik floresans spektrometri
13 Yüksek çözünürlüklü sürekli kaynaklı AAS (HR-CS-AAS)
14 X-Işınları yöntemleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrencinin spektroskopik bilgi düzeyini artırma
2 Öğrencinin spektrum değerlendirme becerisini artırma yeteneği
3 Atomik cihazları kullanma becerilerini geliştirme yetkinliği
4 Öğrencinin enstrümantal problemlere çözüm üretme yeteneğinin geliştirilmesi
5 Spektral girişim problemlerini değerlendirme becerilerini geliştirme
6 Yeni enstrümantal teknikler geliştirme becerisi kazandırma
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Ödevler 7 4 28
Sunum / Seminer hazırlama 2 4 8
Kısa sınavlar 2 1 2
Ara sınavlara hazırlık 4 7 28
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 7 28
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     191
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 2 30
Ödev 2 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Skoog, D.A., Holler, F.J. and Nieman,T.A., Principles of Instrumental Analysis, 5th Ed., Harcourt Brace College Publishing, 1998, Türkçe çeviri, ENSTRÜMANTAL ANALİZ İlkeleri, Bilim Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara.
Yardımcı Kaynaklar 1. Yıld1z, A., Genç, Ö., Enstrümantal Analiz, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, A-64, 1993. 2. Instrumental Methods of Analysis, H.H. Willard, L.L. Merritt, J.A. Dean, F.A. Settle, 6th Edition, 1981, D. Van Nostrand Co. 3. Lajunen, L.H.J., Spectrochemical Analysis by Atomic Absorption and Emission, The Royal Society of Chemistry, Cambridge, 1992. 4. Vandecasteele, C., and Block, C.B., Modern Methods for Trace Element Determination, John Wiley & Sons, Chichester, 1997.

Ders İle İlgili Dosyalar