Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÜZÜMSÜ MEYVELER Birinci Düzey BB 319 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. MEHMET YAMAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET YAMAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. HASAN TALHA ÜNSAL
Dersin Veriliş Şekli SÖZLÜ ANLATIM
Dersin Amacı Bu dersin amacı, üzümsü meyveler (çilek, ahududu, böğürtlen, frenk üzümü, mavi yemiş) konusunda öğrencilere temel bilgileri vermektir. Bu amaçla bu türlerin orijini, diğer meyve türlerinde farklılıkları, türlerin dünya üzerinde dağılımı, dünya üretimi, kullanılan çeşitler, ekolojik istekleri (iklim ve toprak istekleri), çoğaltma şekilleri, tozlanma ve döllenme biyolojileri, ıslah çalışmalarında göz önüne alınan hususlar, bahçe tesisi, yönetimi, örtü altı yetiştiricilik gibi konuların verilmesi amaçlanmıştır.
Dersin Tanımı Bu derste öğrenciler üzümsü meyve türlerinin yetiştiriciliği konusunda bilgilendirilecektir

Dersin İçeriği
1 Üzümsü meyvelerin sınıflandırılması ve diğer meyve türlerinden farklılıkları
2 Üzümsü meyvelerin dünya ekonomisindeki yeri
3 Çilek Yetiştiriciliği (döllenme biyolojisi, meyve özellikleri, çiçek tomurcuğu oluşumu)
4 Çilek yetiştiriciliği (Ekolojik istekleri, sıcaklık, ışık, nem, toprak)
5 Çilek yetiştiriciliği (fide tipleri) Çilek yetiştiriciliği (Açıkta yetiştiricilik, örtüaltı yetiştiricilik, alçak tünel, yüksek tünel, cam sera üretimi, sezon dışı üretim)
6 Ahududu yetiştiriciliği (döllenme biyolojisi, meyve özellikleri, çiçek tomurcuğu oluşumu, türler arasındaki farklılıklar)
7 VİZE SINAVI
8 Ahududu yetiştiriciliği (Ekolojik istekleri, sıcaklık, ışık, nem, toprak)
9 Ahududu yetiştiriciliği (Terbiye sistemleri, budama, çoğaltma teknikleri)
10 Böğürtlen yetiştiriciliği (döllenme biyolojisi, meyve özellikleri, çiçek tomurcuğu oluşumu, türler arasındaki farklılıklar)
11 Böğürtlen yetiştiriciliği (Ekolojik istekleri, Terbiye sistemleri, budama, çoğaltma teknikleri
12 Frenküzümü yetiştiriciliği (Ekolojik istekleri, türler, terbiye sistemleri, budama, çoğaltma teknikleri)
13 Maviyemiş yetiştiriciliği (döllenme biyolojisi, meyve özellikleri, çiçek tomurcuğu oluşumu, ekolojik istekleri)
14 Maviyemiş yetiştiriciliği (Bahçe tesisi ve yönetimi)
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türkiye''nin üzümsü meyve yetiştirme potansiyeli ile bunların bölgelere göre dağılımını bilmelidir.
2 Öğrenciler üzümsü meyve türlerinin fizyolojik özelliklerini kavramalıdır.
3 Öğrenciler üzümsü meyve türlerinin ekolojik isteklerini öğrenmelidir.
4 Üzümsü meyve türlerinin modern yetiştiricilik şekillerini (telli terbiye sistemi, örtü altı yetiştiriciliği, fide ve fidan üretimi vb.) öğrenmelidir.
5 Üzümsü meyveler konusunda elde edilen genel bilgileri çiftçilere aktarabilmeli ve onların daha verimli ve daha kaliteli ürün yetiştirmelerine katkı sağlamalıdır.
6 Meyvelerde derimi ve bunların pazara hazırlanması ve muhafazası konularını bilmelidir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
2 Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
3 Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
4 Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
5 Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
6 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
7 Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
8 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
9 Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
10 Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
11 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
12 Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
13 Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
14 Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
15 Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 1 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 14 2 28
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     82
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Agaoglu, Y.S., 1991. Üzümsü Meyveler. Ankara Üniv. Ziraat Fak., Yayın No:67. 210 s., Ankara.
Yardımcı Kaynaklar -Galletta, G.J., Himelrick, D.G. 1990. Small Fruit Crop Management, p603. III. Ulusal Üzümsü Meyveler Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 10-12 Haziran 2009 Kahramanmaraş -Hancock, J.F., 1999. Strawberries. Cab International, Wallingfer, UK

Ders İle İlgili Dosyalar