Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TEKSTİL KİMYASI Birinci Düzey KİMS442 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. EMİN SARIPINAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Örgün Öğretim
Dersin Amacı Dersin temel amacı, öğrencilere tekstil kimyası ve boyalarla ilgili temel bilgileri, tekstil ham maddeleri, özellikleri, kullanımları gibi konular hakkında bilgiler verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Boyarmadde kimyası ve boyama işlemlerinin mekanizması. Tekstilde kullanılan yüzey-aktif maddeler ve bunların etki mekanizmaları. Işık ve Pigment teorisine göre renklilik.

Dersin İçeriği
1 Tekstil kimyasına giriş: türkiye’de tekstil sektörü
2 Tekstil kimyası bitkisel,
3 hayvansal ve kimyasal elyaflar
4 Renklilik ve renk teorileri
5 Renk haslıkları
6 Tekstil elyafında kimyasal işlemler
7 Naylon ve polimer
8 Elyafların boyanması
9 Doğal boyar maddelerle elyaf boyanması
10 Boyar maddelerin sınıflandırılması
11 Boyaların uygulama yöntemlerine göre sınıflandırılması
12 Ön terbiye işlemleri
13 Boyama makineleri
14 Tekstilde nanoteknoloji uygulamaları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tekstil tanımı ve doğası
2 Doğal boya ve pigmentleri anlama
3 Bazı boya tekniklerini tanıyabilir.
4 Tekstil metaryallerinin ön arıtma işlemleri i
5 Tekstil maddelerin basit özelliklerini anlama.
6 Tekstil proseslerinin kimyasını tanıyabilir.
7 Boyaların ve Tekstil malzemelerinin fiziksel özelliklerini anlayabilir.
8 tekstil metaryelinin kimyasal yapısını ve özelliklerini anlayabilir.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
2 Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
3 Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
4 Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
5 Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
6 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
7 Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
8 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
9 Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
10 Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
11 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
12 Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
13 Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
14 Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
15 Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 5 4 20
Kısa sınavlar 5 1 5
Ara sınavlara hazırlık 14 2 28
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 4 4
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 4 5 20
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 4 8
Toplam iş yükü     197
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 12 5
Ödev 14 5
Yarıyıl içi toplam   30
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Tekstil ve Boyarmadde kimyası,İ.Ü. Yay.,Özcan,Y.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar