Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HAYVAN ISLAHI Birinci Düzey ZT 403 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ASİYE YILMAZ ADKINSON
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Yrd. Doç Dr. Asiye YILMAZ ADKINSON
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş Gör. Selma BÜYÜKKILIÇ BEYZİ Arş.Gör. Mahmut KALİBER
Dersin Veriliş Şekli Teorik ve uygulama
Dersin Amacı Çiftlik hayvanlarında üzerinde durulan özellik veya özellikler bakımından popülasyonun genetik düzeyini daha iyi bir seviyeye getirmenin önemini ve yöntemlerini öğrenciye kavratmak
Dersin Tanımı Hayvan ıslahının amacı, önemi ve ıslah konusu özellikler, Fenotipik varyasyon ve bileşenleri, Kalıtım ve tekrarlanma derecesi ve hayvan ıslahında önemi, Seleksiyon kavramı ve seleksiyonun genetik sonuçları, Damızlık Değer, Genetik ilerleme oranını etkileyen faktörler, Familya bilgilerine dayalı seleksiyon, Progeny (yavru) testine dayalı seleksiyon, Çiftleştirme Sistemleri, Pedigri bilgilerine dayalı çiftleştirme stratejileri: akrabalı yetiştirme ve akraba olmayanların çiftleştirilmesi, Birden fazla özellik için seleksiyon, Melezleme Sistemleri, Biyoteknoloji ve hayvan ıslahı

Dersin İçeriği
1 Hayvan ıslahının amacı, önemi ve ıslah konusu özellikler
2 Fenotipik varyasyon ve bileşenleri
3 Kalıtım ve tekrarlanma derecesi ve hayvan ıslahında önemi
4 Seleksiyon kavramı ve seleksiyonun genetik sonuçları
5 Damızlık Değer
6 Genetik ilerleme oranını etkileyen faktörler
7 Arasınav
8 Familya bilgilerine dayalı seleksiyon
9 Progeny (yavru) testine dayalı seleksiyon
10 Çiftleştirme Sistemleri
11 Pedigri bilgilerine dayalı çiftleştirme stratejileri: akrabalı yetiştirme ve akraba olmayanların çiftleştirilmesi
12 Birden fazla özellik için seleksiyon
13 Melezleme Sistemleri
14 Biyoteknoloji ve hayvan ıslahı
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hayvancılık sorunlarının çözümüne yönelik olarak hayvan ıslahının kapsamını kavrama
2 Islah konusu özelliklerde görülen fenotipik varyasyonu hesaplama ve kaynaklarını belirleyebilme
3 Genetik parametreleri tahminleyebilme ve hayvan ıslahında önemlerini kavrama
4 Islahta doğru yöntem ve araçları seçebilme ve kullanabilme becerisi
5 Islah sürecini analiz edebilme, istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi koşullar altında seleksiyon ve çiftleştirme programlarını tasarlayabilme ve uygulayabilme becerisi
6 --
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     104
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kumlu, S. 2003. Hayvan Islahı. Türkiye Damızlık Sığır Yetiştiricileri Merkez Birliği Yayınları, No:1
Yardımcı Kaynaklar Düzgüneş, O., A. Eliçin, N. Akman. 2003. Hayvan Islahı: A. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları: 1535/488 Falconer, D.S. 1989. Introduction to Quantitative Genetics. Longman Scientific & Technical, England Bourdon, R. M. 1997 Understanding Animal Breeding. Prentice-Hall, Inc., London.

Ders İle İlgili Dosyalar