Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MESLEKİ METİNLER I -KELAM İkinci Düzey TİB 0507 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MURAT SERDAR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. HARUN IŞIK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Kelam ilminin sistemleştiği dönemde yazılan temel kelam eserleri tanıtılarak örnek metinler okutulur. Böylece klasik inanç problemleri ve çözüm önerileri hakkında bilgi verilmesi hedeflenir.
Dersin Tanımı Klasik Kelam metinleri hakkında bilgi verir.

Dersin İçeriği
1 Kelam ilminin ortaya çıktığı süreç ve tartışılan meseleler.
2 Klasik kelam risaleleri
3 Klasik kelam eserlerinin genel muhtevası
4 Klasik kelam eserlerinde takip edilen yöntem
5 Klasik kelam eserlerinin mukayesesi
6 Örnek kelam metinleri
7 Örnek kelam metinleri
8 Örnek kelam metinleri
9 Örnek kelam metinleri
10 Örnek kelam metinleri
11 Örnek kelam metinleri
12 Örnek kelam metinleri
13 Örnek kelam metinleri
14 Örnek kelam metinleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci Kelam ilmi alanında yazılan temel kaynakları tanır.
2 Yazıldığı dönemde tartışılan meseleleri ve bu meselelere yönelik yaklaşım biçimlerini kavrar
3 Klasik kelam metinlerini tanır.
4 Sosyal olayların teolojiye etkisini kavrar.
5 İnanç meselelerinin teolojik açıdan nasıl sistematize edildiğini öğrenir.
6 ---
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Mâturîdî, Kitâbu’t-Tevhîd, Tah. Fethullah Huleyf, Mısır, tsz; Eş’arî, el-İbâne an Usûli’d-Diyâne, Nşr. Dr. Fevkiyye Hüseyin Mahmud, Kahire, 1987
Yardımcı Kaynaklar Bâkıllânî, Kitâbu’t-Temhîd, nşr. Mahmud Muhammed el-Hudayrî, Muhammed Abdulhâdî Ebû Rîde, Kahire, 1947; Şehristânî, Nihâyetü’l-İkdâm fî İlmi’l-Kelâm, Nşr. Alfred Guillaume, Kahire, tsz.; Nesefî, Ebu’l-Muîn Meymûn b. Muhammed (ö. 508/1115), Tabsıratu’l-Edille, I, Nşr. Hüseyin Atay, Ankara, 1993; Taftazânî, Şerhu’l-Akâid (Kestelî hâşiyesiyle beraber), İstanbul, tsz.

Ders İle İlgili Dosyalar