Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM TARİHİ Üçüncü Düzey DKA108 2 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. KADİR KAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli ders anlatımı, seminer
Dersin Amacı Dört Halife, Emeviler, Endülüs Emevileri ve Abbasileri kurulma şekli, kuruldukları ve yayıldıkları coğrafya, gelişmeleri, diğer devletlerle ilişkileri, gerilemeleri ve yıkılma sebepleriyle birlikte açıklamaktır.
Dersin Tanımı Dört halife devrinden Abbasiler devri sonuna kadar islam tarihi hakkında bilgi sahibi olmak.

Dersin İçeriği
1 İslâm tarihinin dönemleri, halife ve hilafet kavramları ile halifeliğin tarihi
2 Hz. Ebubekir Dönemi
3 Hz. Ömer Dönemi fetihler
4 Hz. Ömer dönemi devlet idaresi
5 Hz. Osman Dönemi
6 İslam tarihinde ilk fitne ve ihtilafların orataya çıkışı
7 Hz. Ali Dönemi
8 Siyasi ve askeri ihtilaflar
9 Emevilerin kuruluşu
10 Emeviler döneminde yapılan fetih hareketleri
11 Abbasilerin kuruluşu ve ilk devri
12 Abbasiler'in ikinci dönemi ve yıkılışı
13 Abbasiler dönemindeki ilmi ve fikri faaliyetler
14 Endülüs Emevileri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hz. Peygamber sonrası ortaya çıkan yeni gelişmeleri analiz edebilme
2 Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemlerinin İslâm tarihindeki yerini ve önemini kavrayabilme
3 Halifelik kurumunun Dört Halife Dönemi’ndeki konumu ve fonksiyonları hakkında değerlendirme yapabilme
4 Hulefâ-i Râşidîn’den her birinin uygulamalarını karşılaştırabilme ve çeşitli konulardaki farklı uygulamalarını örnek alabilme
5 Hilafet ile Saltanat dönemlerini karşılaştırabilme.
6 İslâm tarihinde farklı görüş ve mezheplerin ortaya çıkış nedenlerini açıklayabilme
7 Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevilerinin farklılık gösteren yönlerini açıklayabilme ve yorumlayabilme
8 Günümüzde ortaya çıkan bazı hadiseler ile Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri olayları arasında benzerlikler kurabilme
9 Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri ile ilgili klasik ve modern kaynakları tanıyabilme
10 Hulefâ-i Râşidîn, Emeviler ve Endülüs Emevileri dönemleri hakkındaki çağdaş yaklaşımları bilimsel yöntemlerle eleştirebilme

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     65
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Hüseyin Algül, İslam Tarihi; Türkiye Diyanet Vakfı islam Ansiklopedisi "Emeviler", "Abbasiler" ve "Endülüs Emevileri" Maddeleri
Yardımcı Kaynaklar Mevlana Şibli Asr-ı Saadet; Âdem Apak, Anahatlarıyla İslâm Tarihi; Mehmet Özdemir, Endülüs Müslümanları; H. Dursun Yıldız, Doğuşundan Günümüze Büyük İslâm Tarihi;Mustafa Fayda, Hz. Ömer Devrinde Gayrimüslimler; İrfan Aycan, Saltanata Giden Yolda Muaviye b. Ebi Süfyan.

Ders İle İlgili Dosyalar