Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
FARMASÖTİK BİYOTEKNOLOJİDE ÖZEL YÖNTEMLER Üçüncü Düzey SEÇ 342 6 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. GÖKÇEN YUVALI ÇELİK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Ders anlatma (interaktif), Power point ile sunum, soru-cevap tartışma yöntemleri kullanılarak teorik ders işlenmektedir.
Dersin Amacı Biyofarmasötik ilaç üretiminde kullanılan temel teknikleri anlatmak
Dersin Tanımı Farmasötik Biyoteknolojik Metodlar

Dersin İçeriği
1 Rekombinant DNA Teknolojisi ve DNA Klonlaması; Restriksiyon enzimleri ve plazmid DNA vektörleri
2 Rekombinant DNA Teknolojisi ve DNA Klonlaması;Bakteriyel hücrelerin transformasyonu ve rekombinant bakterilerde antibiyotik seleksiyonu, insan geni klonlanmasına giriş
3 DNA vektörleri;Vektör tipleri; bakteriyofaj vektörler, kozmid vektörler, ekspresyon vektörleri, bakteri yapay kromozomları, maya yapay kromozomları, ti vektörleri
4 DNA Kütüphaneleri Oluşturma;Genomik kütüphanelere karşı cDNA kütüphaneleri, kütüphane taranması, polimeraz zincir reaksiyonu (PCR) ve pcr ürünlerinin klonlanması
5 Rekombinant DNA Teknolojisi Laboratuvar Teknikleri ve Uygulamaları;Agaroz jel elektroforezi, gen yapısı restriksiyon haritalaması, DNA dizilemesi.
6 Mikrobiyal Biyoteknoloji;Fermentasyon teknolojisi, bakteri transformasyonu, terapötik proteinler, antibiyotikler.
7 Mikrobiyal Biyoteknoloji; Aşılar; antikorlar hakkında temel bilgiler, aşı türleri, aşılar için bakteriyel ve viral hedefler
8 Yarıyıl sınavı
9 Rekombinant DNA teknolojileri ve farmasötik alanda uygulanmaları; Kanser tedavisinde kullanılan rekombinat peptid proteinler.
10 Hibridoma Teknolojisi; Monoklonal antikorların üretilmesi, hibridoma çalışmalarında kullanılan yöntemler.
11 İnsan Antikorlarının Hayvanlarda Üretilmeleri; Monoklonal antikorlar
12 Transgenik Hayvanlar; Transgenik teknikler; retrovirüs-esaslı transgenikler, pronüklear mikroenjeksiyon yöntemi, embriyonik kök hücre yöntemi
13 Transgenik Hayvanlar;Biyoreaktörler olarak transgenik hayvanlar
14 Dersin Son Yıllardaki Bilgi Birikimi İle Değerlendirilmesi ve Tartışma; "Konular ile ilgili farklı ulusal ve uluslararası makalelerden örnekler "
15 Dersin Son Yıllardaki Bilgi Birikimi İle Değerlendirilmesi ve Tartışma;"Konular ile ilgili farklı ulusal ve uluslararası makalelerden örnekler "
16 FİNAL
17 BÜTÜNLEME
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Restriksiyon endonükleaz enzimleri tanımlar, plazmid DNA vektörünü diğer vektörlerle karşılaştırır. Rekombinant DNA molekülünü açıklar.
2 DNA''nın prokaryotik konak hücrelerine klonlanmasını açıklar, klonlamanın temel basamaklarını sıralar. Rekombinant DNA teknolojisinde kullanılan vektör tiplerini tanımlar, sıralar ve birbirleri ile karşılaştırır.
3 Genomik DNA kütüphaneleri ve komplementer DNA (cDNA) kütüphanelerini ayırt eder.
4 Rutin moleküler biyoloji teknikleri ile temel gen klonlama uygulamalarını izah eder.Biyoteknolojinin eski ve yeni uygulamalarında mikroorganizmaların oynadığı önemli rolleri açıklar.
5 Mikroorganizmaların aşı üretimi ve geliştirilmesinde oynadığı rolü tarif eder, farklı aşı örneklerini sınıflar.
6 İmmün sistem üzerinde etkileri oılan ve tümör tedavilerinde kullanılan rekombinant protein peptidleri sınıflandırarak, tanımlar.
7 Monoklonal antikor ve poliklonal antikorları kıyaslar, monoklonal antikor üretmede kullanılan hibrodoma teknolojisini açıklar ve daha güncel bir teknik olan faj-antikor teknolojisi ile arasındaki farkları karşılaştırır.
8 Hibridomlardan monoklonal antikorların geliştirilmesinde kullanılan işlemleri aktarır.Hayvan klonlamada kullanılan işlemleri sıralar.
9 Transgenik hayvanların biyoreaktörler gibi kullanılmasıyla üretilebilen bazı terapötik proteinleri listeler.
10 Literatür taraması ile daha önce yapılan çalışmaları karşılaştırır.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Veteriner parazitoloji alanındaki güncel bilgilere sahip olmak ve uzmanlık eğitimine hazır olabilmek.
2 Veteriner parazitoloji alanındaki güncel uygulamaları yapabilmek.
3 Bağımsız olarak ve ayrıca çalışma ekibinin lideri ve bir üyesi olarak sorumluluk alabilmek, planlama yapabilmek, çalışabilmek, karşılaşılan sorunları çözebilmek.
4 Yaşam boyu öğrenme ile ilişkili olarak sağlık alanındaki yeni bilgilere ulaşabilmek, değerlendirebilmek ve uygulayabilmek.
5 Yabancı dili de kullanarak sağlık alanında yurt içinde ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
6 Sağlık alanındaki verileri toplayabilmek, değerlendirebilmek ve kalite yönetimi sürecine uygun hareket edebilmek.
7 Veteriner parazitoloji alanındaki spesifik bilgilere sahip olmak.
8 Veteriner parazitoloji alanındaki deneysel uygulamaları yapabilmek.
9 Veteriner parazitoloji alanındaki edinilen bilgileri sentezleyip, yeni fikirler oluşturabilmek.
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 1 1
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 1 1
Toplam iş yükü     55
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yok
Yardımcı Kaynaklar 1. Biotechnology and Biopharmaceuticals, Rodney J.Y. Ho, Milo Gibaldi, Wiley and Sons, Inc., 2003. 2. Pharmaceutical Biotechnology, M.E. Klegermen, Groves M.J., Interpharm Pres, Inc., 1992. 3. Guideline on comparability of medicinal produts containing biotechnology-derived proteins as active substance:Quality issues, EMEA, London 2003

Ders İle İlgili Dosyalar