Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ORTAÇAĞ ANADOLU TÜRK MİMARİSİNİN GELİŞİMİ İkinci Düzey MİM 560 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR ÖĞR.ÜYESİ HALİL SENCER ERKMAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli TEORİK
Dersin Amacı Mimarlık tarihi öğretileri doğrultusunda, Anadolu Türk Mimari tasarım kuramlarını anlamak, zengin mimari mirası tanıtmak, böylece günümüz mimarisi ve tasarımı için daha iyi değerlendirmeler yapılabilmesini sağlamak, öğrenciler için güçlü bir tarihsel arka plan oluşturmak.
Dersin Tanımı Anadolu´da 11. yüzyılda Büyük Selçuklularla başlayan sanat ve mimari etkinliklerinin, 20. yüzyıla kadar olan süreçteki değişim ve gelişmeleri

Dersin İçeriği
1 Giriş, Genel Bilgi
2 Anadolu Kronolojik Tarihi
3 İslam Sanatı ve Mimarisine Genel Bir Bakış
4 Büyük Selçuklu Dönemi
5 Erken Türk Beylikleri Mimarisi
6 Erken Türk Beylikleri Mimarisi
7 Anadolu Selçuklu Mimarisi
8 Arasınav
9 Beylikler Dönemi Mimarisi
10 Erken Dönem Osmanlı Mimarisi
11 Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi
12 Geç Dönem Osmanlı Mimarisi
13 Anadolu´da Türk Saray Mimarisi
14 Türk Evi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Anadoluda Türklerle başlayan kültürel sürecin mimariye etkileri ve değişim çizgisinin kavranması.
2 Anadolu´da Türk mimari mirasının temel bilgileri ve anlamına karşı hassasiyet kazanılması.
3 Mimari süreçteki değişimlerin toplum, kültür, ekonomi, coğrafya vb. ile olan ilişkilerin analiz edilmesi.
4 Anadolu´daki eski mimari sürecin karmaşık yapısının kavranması, eleştirel yorumlarından yeni yöntemler ve tasarımlar kurgulamak.
5 Farklı coğrafyalar arasında ki mimari değişikler ve nedenlerinin ´yer´ ve ´lokal´ kavramları doğrultusunda anlaşılabilmesi.
6 Selçuklu ve Osmanlı sanatı dönemlerinin genel mimari özelliklerinin özetlenmesi.
7 Osmanlı sanatı ve mimarisinin belli başlı dönemleri ve genel özellikleri ile tanımlayabileme.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 2 8 16
Sunum / Seminer hazırlama 2 12 24
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 16 32
Toplam iş yükü     184
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Goodwin, G., A History of Ottoman Architecture, Thames and Hudson, Londra, 1971. Arseven, C., E., Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul. Aslanapa, O., Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul. Kuban, D., Türk İslam Sanatı Üzerine Denemeler, İstanbul. Kuban, D., Osmanlı Mimarisi, Yem, İstanbul. Altun, A., Ortaçağ Türk Mimarisinin Anahatları İçin Bir Özet, İstanbul 1988. Altun, A., Anadolu?da Artuklu Devri Türk Mimarisinin Gelişmesi, İstanbul 1978. Aslanpa, O., Türk Sanatı, İstanbul 1984. Gabriel, A., Monuments Turcs d Anatolie, I-II, Paris 1931. Gabriel, A., Voyages archeologiques dans la Turquie orientale, Paris 1940. Kuban, D., Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, İstanbul 2002. Ögel, S., Anadolu Selçuklu Sanatı Üzerine Görüşler, İstanbul 1986.

Ders İle İlgili Dosyalar