Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BANKA HUKUKU Birinci Düzey HKÖT 508 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. BURAK ADIGÜZEL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araştırma Görevlisi Özgün Karaahmetoğlu ve Aydın Alber Yüce
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze Eğitim
Dersin Amacı Aralarında ilişki bulunan ve birbirini etkileyen unsurların oluşturduğu bir bütün olan “finansal sistem” içinde yer alan tarafların birinde “fon fazlası olanlar” yani gelirinin belli bir oranını kullanmamış olan tasarruf sahipleri; diğerinde ise, “fon ihtiyacı olanlar” yani tüketici veya yatırımcılar yer almaktadır. Tasarruf sahiplerinden yatırımcı veya tüketicilere “fon aktarımı” ise, “finansal aracılar” eliyle yerine getirilmektedir. İşte bu finansal aracılardan birisini de “bankalar” teşkil etmektedir. Fakültemizin dördüncü sınıfında aktarılan bu dersin başında ele alınan banka hukuku içinde banka kavramı, yapısı ve bankacılık sistemi incelenmektedir. Ancak dersin ağırlıklı bir kısmını banka sözleşmeleri hukuku teşkil eder.Bankalar fon fazlası olanlardan yani tasarruf sahiplerinden fon toplarken, fon ihtiyacı olan yatırımcı ya da tüketicilere fon aktarmaktadır. Bunlardan ilki, “mevduat” olarak anılırken, ikinci durum ise, “kredi” olarak adlandırılmaktadır. Bankaların en popüler işlemleri olan mevduat ve kredi sözleşmeleri ile başlayan banka sözleşmeleri hukuku kısmında ise bankaların müşterileriyle olan ilişkileri incelenmektedir. Bu anlamda havale ve akreditif gibi banka işlemleri, ayrıntılı olarak ele alınmaktadır.
Dersin Tanımı Bankacılık işlemlerinin hukuki boyutu ayrıntılarıyla incelenmektedir.

Dersin İçeriği
1 Banka Hukuku
2 bankacılığın tarihçesi ve gelişimi
3 banka hukukunun kaynakları
4 Türk bankacılık sistemi
5 bankaların hukukî yapısı, özellikle kuruluşları ve türleri
6 bankaların malvarlıksal düzenleri, organları
7 Banka Sözleşmeleri Hukuku
8 Banka ile müşterileri arasındaki ilişkilerin genel olarak değerlendirilmesi
9 banka sözleşmelerinin genel özellikleri, genel işlem şartları
10 Bankacılık İşlemleri; tevdi işlemleri, mevduat kavramı ve niteliği
11 banka hesabına ilişkin açıklamalar, banka hesabının türleri ve özellikle câri hesap
12 kredi işlemleri, kredi kavramı, kredi açma sözleşmeleri, kredilerin sınıflandırılması, doğrudan kredi-dolaylı kredi, açık kredi-teminatlı kredi, ticari kredi-bireysel kredi, verilen kredi miktarına göre yapılan ayrım (büyük krediler)
13 nakdî-gayrınakdî kredi ayrımı ve bunların özel görünümleri
14 ödeme işlemleri ve özellikle havale, havalenin amacı, genel olarak işleyişi, havalede taraflar, havalenin hukukî niteliği, havalede taraflar arasındaki hukukî ilişkiler
15 akreditif işlemi, akreditifin amacı, işleyişi, tarafları, akreditif işleminde taraflar arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi, akreditif işleminin işlevleri ve şekilleri, akreditifin hukukî niteliği, akreditifte def’iler sistemi, akreditifin türleri, akreditifin sona ermesi
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 In the banking sector, in terms of deposit banks, establish effective working credit system to provide confidence and stability in financial markets that sustain the activities and savings with the rights and largely regular employee can be performed in order to protect the interests of establishing a trusted and reputable banking system is open as possible.
2
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 28 2 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 28 2 56
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ünal Tekinalp'in Banka Hukukunun Esasları, Vedat Kitapçılık, İstanbul 2009.
Yardımcı Kaynaklar TTK, Bankacılık Düzenlemeleri

Ders İle İlgili Dosyalar